Speci Project kleine update.. 13.12.2008

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

X rider

Bericht door X rider » vr sep 26, 2008 1:11 pm

Dank je, hij wordt vandaag in elkaar gebouwd en dan ga ik zondag naar Winterberg.
Helaas kan ik nog niet met een aantal onderdelen rijden die ik zou willen omdat CRC bepaalde onderdelen in back order heeft staan, ik probeer vanavond nog een foto te posten en anderswordt het morgen, maar het is dus niet de definitieve opbouw.

hubertje

Bericht door hubertje » za sep 27, 2008 7:59 am

Uber. Die vork is subliem. 170mm veerweg? Beetje plush?

X rider

Bericht door X rider » za sep 27, 2008 5:50 pm

ff geupdate zoals beloofd 8)

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » za sep 27, 2008 7:04 pm

hij is mooi geworden! Hopelijk zet je de oldskool lijn voort. Zou echt geweldig zijn. Die vork blijft ook mooi om te zien, misschien niet meer echt van deze tijd maar 'n mooi stukje bikehistorie. Ik heb zelf nog 'n supernova blijft ook mooi om te zien.
Ben benieuwd hoe ie rijdt!

X rider

Bericht door X rider » di sep 30, 2008 5:44 pm

Weer een updateje, door het slechte weer.....

fucalot

Bericht door fucalot » di sep 30, 2008 7:20 pm

Net slecht, maar zou je geen kooitje voorzien over dat wieltje? Lijkt me niet helemaal foolproof. Maar voor de rest mooie machine :clap:

X rider

Bericht door X rider » di sep 30, 2008 9:17 pm

fucalot schreef:Net slecht, maar zou je geen kooitje voorzien over dat wieltje? Lijkt me niet helemaal foolproof. Maar voor de rest mooie machine :clap:

He, nog helemaal niet over nagedacht, bedankt voor de tip 8)

Tuup J

Bericht door Tuup J » di sep 30, 2008 10:01 pm

Dat word een mooi ding! :D

Waarom eigenlijk die "upper pulley wheel "?
Bovenste oranje rolletje van de mrp niet goed genoeg?
Of zie ik iets over het hoofd..?
Life begins at the end of your comfortzone.

X rider

Bericht door X rider » di sep 30, 2008 11:22 pm

Tuup J schreef:Dat word een mooi ding! :D

dank je

voor het upper pulley wheel verhaal, kijk ff naar het filmpje van canfield brothers.
en dan ff op de F1 letten

http://www.rip.tv/video/view/287/Interb ... ld-Outdoor

Trekrules

Bericht door Trekrules » di sep 30, 2008 11:33 pm

X rider schreef:

soort gelijke upper pully systemen die Balfa,Trek,Purgatory enz gebruiken om chaingrowth tegen te gaan,ketting wordt hierbij mooi strak gehouden zodat je ketting zo min mogelijk klapperd onder hele ruige omstandigheden tijdens het rijden.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

X rider

Bericht door X rider » di sep 30, 2008 11:44 pm

Trekrules schreef:
X rider schreef:

soort gelijke upper pully systemen die Balfa,Trek,Purgatory enz gebruiken om chaingrowth tegen te gaan,ketting wordt hierbij mooi strak gehouden zodat je ketting zo min mogelijk klapperd onder hele ruige omstandigheden tijdens het rijden.
inderdaad, op mijn Balfa bb7 had ik hem ook

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo okt 01, 2008 5:49 am

Leuk idee, die poelie, maar ik heb sterk mijn twijfels of de wijze waarop hij nu aan je frame zit, adequaat is voor de krachten die er op komen tijdens het pedaleren....

en eigenlijk... eigenlijk werkt de poelie zoals ie bij jouw zit, totaal niet op de manier zoals Canfield e.a. dit doen. Om die chaingrowth tegen te gaan, moet je de poelie op exact de juiste plaats zetten zodat deze de verplaatsing van het achtwiel relatief ten opzichte van je bottom bracket uitfiltert/tot een minimum (liefst 0) reduceert. Dat is in jouw constructie niet het geval.

In jouw geval onstaat er juist door de positie van de poelie een extra 'moment' op je achterwiel via de ketting en trek je onder pedaalkracht juist je vering onder spanning (veert in). Je elimineert dus niet de chaingrowth (die niet zo heel groot is bij een FSR) en voegt dus extra pedaalinvloed toe aan je systeem...

X rider

Bericht door X rider » wo okt 01, 2008 8:48 am

DeKerf's schreef:Leuk idee, die poelie, maar ik heb sterk mijn twijfels of de wijze waarop hij nu aan je frame zit, adequaat is voor de krachten die er op komen tijdens het pedaleren....

en eigenlijk... eigenlijk werkt de poelie zoals ie bij jouw zit, totaal niet op de manier zoals Canfield e.a. dit doen. Om die chaingrowth tegen te gaan, moet je de poelie op exact de juiste plaats zetten zodat deze de verplaatsing van het achtwiel relatief ten opzichte van je bottom bracket uitfiltert/tot een minimum (liefst 0) reduceert. Dat is in jouw constructie niet het geval.

In jouw geval onstaat er juist door de positie van de poelie een extra 'moment' op je achterwiel via de ketting en trek je onder pedaalkracht juist je vering onder spanning (veert in). Je elimineert dus niet de chaingrowth (die niet zo heel groot is bij een FSR) en voegt dus extra pedaalinvloed toe aan je systeem...

Dat zou inderdaad kunnen kloppen, het is ook pas het eerste model wat ik heb gemaakt.

Om die chaingrowth tegen te gaan, moet je de poelie op exact de juiste plaats zetten zodat deze de verplaatsing van het achtwiel relatief ten opzichte van je bottom bracket uitfiltert/tot een minimum (liefst 0) reduceert. Dat is in jouw constructie niet het geval.

Hoe zie je dat vanaf een foto dan?

Hoe bedoel je dat precies?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo okt 01, 2008 10:14 am

X rider schreef:
DeKerf's schreef:

Geometrische uitlegging van de zaken. De positie van de scharnierpunten (nauwkeuringer beschouwd de lagerpunten en verbinding van je achterwiel naar de trapas toe) en dus hoe veersysteem kracht-technisch werkt en verhoudt tot externe krachten, zoals je rem en pedaalkracht.

X rider

Bericht door X rider » wo okt 01, 2008 10:28 am

DeKerf's schreef:
X rider schreef:
DeKerf's schreef:

Geometrische uitlegging van de zaken. De positie van de scharnierpunten (nauwkeuringer beschouwd de lagerpunten en verbinding van je achterwiel naar de trapas toe) en dus hoe veersysteem kracht-technisch werkt en verhoudt tot externe krachten, zoals je rem en pedaalkracht.
Lees ook ff je PB graag. Want als ik naar de Canfield en Balfa kijk dan zit het pulley net is voor het hart van de trapas(meer richting de achterder.) dat heb ik dus bij die van mij ook gedaan, alleen hoe zit het dan met de hoogte? vanaf het hart van de trapas gezien.
want dat is waar de posities veel in verschillen....

Bij Canfield zit die hoog van het hart trapas verwijderd en bij Balfa bb7 zit die weer een stuk dichterbij....

Mijn vorige dh bak...bb7

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alleen pugatory heeft het weer heel extreem allemaal.......... :?

Afbeelding

En zie hier ook nog een home-made

Afbeelding

en volgens mij nog een home-made

Afbeelding

En nog een home-made maar deze is meer op de purgatory stijl gedaan...

Afbeelding

en de laatste, als voorbeeld.

Afbeelding

Christiaan

Bericht door Christiaan » wo okt 08, 2008 8:45 pm

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0295595447

Die er nog bij, heb je ook de Dual versie, vettig

DESL

Bericht door DESL » za okt 11, 2008 10:51 am

Zeker vet zo'n klein broertje 8)

Afbeelding
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

X rider

Bericht door X rider » zo okt 26, 2008 2:34 pm

update :D

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo okt 26, 2008 2:57 pm

mooie update, ik zie niks.

betreffende die pulley. mits het gaat om pedal efficiency. (waarom je dat zou willen veranderen met een fsr??)
volgens mij wil je dat wanneer je de kettinglijn doortrekt deze door het instant center gaat.
Probleem is echter dat de richting van de ketting afhankelijk is van welke gear je op dat moment hebt en ook op welk punt je in je vering zit.

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » zo okt 26, 2008 3:11 pm

waarom 'n floating brake op 'n fsr design?

X rider

Bericht door X rider » ma okt 27, 2008 12:43 am

pulley systeem is alweer weggehaald, na enkele posities geprobeerd te hebben, wat niet werkte.
Wil eens kijken of een floating brake systeem zin heeft en vind het gewoon leuk en mooi om te maken, heb alle apparatuur ervoor staan...

hubertje

Bericht door hubertje » ma okt 27, 2008 10:59 pm

Pulley systeem is vooral bij monopivots handig, daar kan je de ketting zo kort mogelijk bij het scharnierpunt laten lopen. Bij een multi zoals een speci (die een virtueel draaipunt heeft (toch wel ja)), is de opstelling niet zo evident, ze hangt af van veersysteem tot veersysteem en de verplaatsing van je draaipunt/versnelling/plaats in de veerweg.

Helpt een floating disc trouwens bij een FSR? Die heeft toch al geen directe verbinding tussen remklauw en voordriehoek, waardoor dat ding al 'float'?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di okt 28, 2008 9:49 am

hubertje schreef:Helpt een floating disc trouwens bij een FSR? Die heeft toch al geen directe verbinding tussen remklauw en voordriehoek, waardoor dat ding al 'float'?
De remklauw draait niet vast met de chainstay mee idd. en dan kun je misschien al van een floating rem spreken. Maar vrij van reminvloeden is het zeker niet.
fiets ophangen, demper er uit, dan hard trappen en je rem inknijpen. Je zult zien dat dan je achterwiel omhoogspringt. Hoe hard hij dit doet hangt af van de positie waarin je de achterbrug houdt.

Bij een full floater zal de achterbrug helemaal niet bewegen.

Trekrules

Bericht door Trekrules » di okt 28, 2008 10:07 am

niet zo gek idee om een floating disc brake op een fsr systeem te doen
http://www.youtube.com/watch?v=GGznEH-Atb0
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

X rider

Bericht door X rider » di okt 28, 2008 1:29 pm

zo zie je maar weer dat een fsr systeem ook goed een floating brake kan gebruiken

Plaats reactie