Show your Downhill/Freeride
Moderator:Beheerders
op welk vlak zou die gaan scheuren volgens jullie dan?
de head angle van de p2 is 69.33 en de head angle van een bighit is 69.33 lijkt me dat ik eerder mn voorvork zal vernagelen dan mn frame scheuren. maargoed ik heb dr ook bij gezet dat ik een beginnende rijder ben, dus ik ga niet meteen mezelf van 3 a 4 meter drops gooien. gewoon rustig aan het is alleen om te kijken. en ik was toch al opzoek naar een fully omdat ik ook wel weet dat je met dat ding nog lang niet alles kan doen.
de head angle van de p2 is 69.33 en de head angle van een bighit is 69.33 lijkt me dat ik eerder mn voorvork zal vernagelen dan mn frame scheuren. maargoed ik heb dr ook bij gezet dat ik een beginnende rijder ben, dus ik ga niet meteen mezelf van 3 a 4 meter drops gooien. gewoon rustig aan het is alleen om te kijken. en ik was toch al opzoek naar een fully omdat ik ook wel weet dat je met dat ding nog lang niet alles kan doen.
buiten de kans dat het frame gaat scheuren (onderaan de balhoofdbuis door het welbekende hefboomeffect)
zal de fiets ook "zwaar"sturen. de reacties hier gegeven zijn ook niet bedoeld om je af te zeiken (al moet ik toegevan dat dat op DP vaak wel zo lijkt) maar eerder om je te behoeden/waarschuwen.
luister dus naar de mensen met net iets meer ervaring en bespaar jezelf een hoop ellende
het beste koop je mijn fully frame
(over de prijs valt te praten!) of steek je er een vork in met max 140mm veerweg..
nogmaals dit is mijn mening en je bent natuurlijk vrij om er mee te doen wat je wilt!
greetz Wout
zal de fiets ook "zwaar"sturen. de reacties hier gegeven zijn ook niet bedoeld om je af te zeiken (al moet ik toegevan dat dat op DP vaak wel zo lijkt) maar eerder om je te behoeden/waarschuwen.
luister dus naar de mensen met net iets meer ervaring en bespaar jezelf een hoop ellende

het beste koop je mijn fully frame

nogmaals dit is mijn mening en je bent natuurlijk vrij om er mee te doen wat je wilt!
greetz Wout
hoezo?
aan de andere kant.. die veerweg die je nu hebt is wel heel veul
ik dnek dat als jeje vork korster instel 130 max je al heel ver komt
nog een tip: leer eerst heel goed fietsen voor dat je een -naar mijn mening- veel te dure dh bak koopt in nederland en winterbergen kanje ook heel goed uit de voeten met een ht;)
anyway.. mijn mening:P saves you some cash
ik dnek dat als jeje vork korster instel 130 max je al heel ver komt
nog een tip: leer eerst heel goed fietsen voor dat je een -naar mijn mening- veel te dure dh bak koopt in nederland en winterbergen kanje ook heel goed uit de voeten met een ht;)
anyway.. mijn mening:P saves you some cash
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....
\_/ team roekeloos \_/
zomer 2011....
\_/ team roekeloos \_/
oke dat je als man naar man zijnde schat en aars in een op eenvolgende zin schrijft vindt ik wel een beetje freakyhubertje schreef:Schat, een headangle hangt af van de vork. Met een lange vork kan je die hoek die je noemt wel op je aars noteren.

maargoed ik neem aan dat de head angle van een frame wordt bepaald aan de hand van de headtube tegenover een bepaald orientatie punt. dus zou je vork er helemaal geen invloed op hebben aangezien je head angle niet vanaf de as van je wiel wordt gemeten. maar zoals ik al zei ik ben een beginner en heb nog niet zoheel veel ervaring, ik geef mijn mening door de ogen van een 3de jaars werktuigbouwkunde student(en nee geen eigendunk maar even voor de duidelijkheid dat ik een semi leek ben

aappii schreef:ik geef mijn mening door de ogen van een 3de jaars werktuigbouwkunde student(en nee geen eigendunk maar even voor de duidelijkheid dat ik een semi leek ben)

De inbouwhoogte van een 130 mm voorvork zal ergens rond de 520 uitkomen, die van een 66 bij benadering 560... De 1000 en 85 degrees is hetzelfde voor beide gevallen (~frame afhankelijk), de head angle en wheel base (wanneer we offset buiten beschouwing laten) is 'driven' (~ resultante van voornoemde dimensies)...
Wat is de invloed van de voorvork?!

-
Schatje, dan heb jij duidelijk nog veel te leren ... Je hoeft nu toch echt geen werktuigbouwkundige te zijn om te snappen dat de inbouwlengte van je vork een invloed heeft op je stuurhoek. De tekening van Cheeta maakt het zeer duidelijk.aappii schreef: ... maargoed ik neem aan dat de head angle van een frame wordt bepaald aan de hand van de headtube tegenover een bepaald orientatie punt. dus zou je vork er helemaal geen invloed op hebben aangezien je head angle niet vanaf de as van je wiel wordt gemeten. maar zoals ik al zei ik ben een beginner en heb nog niet zoheel veel ervaring, ik geef mijn mening door de ogen van een 3de jaars werktuigbouwkunde student(en nee geen eigendunk maar even voor de duidelijkheid dat ik een semi leek ben)
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Schat, een headangle hangt af van de vork. Met een lange vork kan je die hoek die je noemt wel op je aars noteren.
Luc schreef:schatje, dan heb jij duidelijk nog veel te leren ... Je hoeft nu toch echt geen werktuigbouwkundige te zijn om te snappen dat de inbouwlengte van je vork een invloed heeft op je stuurhoek. De tekening van Cheeta maakt het zeer duidelijk.
oke nou haal je volgens mij echt 2 dingen door elkaar.
maargoed de tekening van cheeta die snap ik niet helemaal(is de tekening gemaakt met solid edge of solid works?). die 85 graden is die aan de onderkant van de headtube ten opzichte van de toptube? dan zou de 520 de gehele lengte van je voorvork zijn? dan zou onderaan bij de 520 het middelpunt van je as zitten als je de offset van de marz vork even wegdenkt?
dan zou dat in mijn ogen de hoek zijn vanaf je vorkbuis of het middelpunt daarvan tot de grond. dat zou betekenen dat die hoek alleen maar effect heeft op hoe de krachten worden overgebracht. met een neerwaarste kracht zou het dus een te grote hoek zijn waardoor ik mn zuigerstangen van mn voorvork krom trek. als er een kracht van onder op zou komen te staan, die je voorvork eigenlijk op moet vangen door indemping. zou dat dus voornamelijk effect hebben op de top tube waardoor daar dus een deuk in zou onstaan, en in het ergste geval zou het profiel wat direct tussen je headtube en je bb zit. daar zouden de lassen van kunnen scheuren. miss dat ik het fout heb hr, het is ook niet dat ik iemand aanval of afval. ik ben gewoon benieuwd ernaar. zoals ik al zei ik ben een semi leek met een technische achtergrond en ik duik graag dieper in op de technische stof omtrent mijn hobby's
quick edit:
de head angle's en head tube lenght's van een p2 en een sx trail liggen ook best dicht bij elkaar vindt ik:
p2 sx trail
Head Tube Length 110mm 108mm
Head Angle 69.5° 67.5°
maargoed een sx trail is een fully en een p2 een ht maar kwa verbinding aan de headtube gezien lijken ze wel op elkaar. aangezien ze na genoeg hetzelfde opp hebben om de andere tubes aan te hechten.
ik snap jou probleem niet. Een langere vork is gewoon langer.
Dus, alles zal vooraan hoger staan. Dus, ALLE hoeken van je frame veranderen. En we gebruiken als referentie de aarde. Waar staat je fiets anders op?
Is je vork langer, dan wordt de hefboom op je balhoofd groter. Vandaar dat 1.5 ed. bestaat.
Dus, alles zal vooraan hoger staan. Dus, ALLE hoeken van je frame veranderen. En we gebruiken als referentie de aarde. Waar staat je fiets anders op?
Is je vork langer, dan wordt de hefboom op je balhoofd groter. Vandaar dat 1.5 ed. bestaat.
2° verschil in balhoofdhoek is een wereld van verschil.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
waarom moet je me gelijk aanvallen? ik snap de tekening miss niet omdat ik nog maar een leek ben met alle bematingen en benamingen? want voor de rest weet ik 100% zeker dat ik meer dan jou op construeren niveau, montage en onderhoud niveau en commerciele technieken niveau. maar als je daar overwilt twisten kom dan maar haten via de pb en vervuil het topic niet.ik weet niet waat jij heb gezeten met je werktuigbouwkunde maar ik ben 1ste jaars en ik snap zelf die tekening.\
hoe kunnen al je hoeken van je frame veranderen? die zijn toch vastgelast? en hoe denk jij dat ze een frame maken? eerst een voorvork dr in glijden en dan aflassen? ze gebruiken de grond of aarde niet als orientatie punt. dan wordt het vrij onmogelijk om je frame voor de rest te positioneren, en dus te lassen.Chmod schreef: Dus, alles zal vooraan hoger staan. Dus, ALLE hoeken van je frame veranderen. En we gebruiken als referentie de aarde. Waar staat je fiets anders op?
maargoed laat maar want als niemand mij iets normaal kan uitleggen zonder me meteen aan te vallen dan hoeft het niet meer post gewoon leuke foto's van je dh of fr bak. iets wat mij geinspireerd heeft om zelf ook zown bak op te gaan bouwen.
Zo dan misschien duidelijker?! Die 1000 is gewoon een constructielijn tussen hart achteras en steerer tube aan de onderzijde van het balhoofd. De 85 deg de hoek die het balhoofd daarmee maakt en die staat los van de inbouwhoogte van de vork zelf.aappii schreef:waarom moet je me gelijk aanvallen? ik snap de tekening miss niet omdat ik nog maar een leek ben met alle bematingen en benamingen?

Kijk eens bij Commencal op de siteaappii schreef:hoe kunnen al je hoeken van je frame veranderen?

Sorry, maar dit is een beetje 'ik wil het niet begrijpen' in mijn ogen. Voor het ontwerp van je frame zijn de hoeken en dimensies ten opzichte van de echte wereld interessant zoals Chmod ook al aangeeft waarbij uitgegaan wordt van een bepaalde inbouwlengte van een voorvork, wielmaat, etc...aappii schreef:en hoe denk jij dat ze een frame maken? eerst een voorvork dr in glijden en dan aflassen? ze gebruiken de grond of aarde niet als orientatie punt. dan wordt het vrij onmogelijk om je frame voor de rest te positioneren, en dus te lassen.
Hieruit volgen een hoop hoeken en dimensies welke je prima voor je lasmal kunt gebruiken maar welke voor het uiteindelijke gebruik niet interessant zijn.
Indien je een vork inbouwt met een grotere inbouwhoogte (~ axle to crown) en dientengevolge dus de 520 in bovenstaand plaatje opvoert naar bijv. 560 dan zal het het frame om de achteras gaan roteren (die nadere hoeken had je allemaal vastgelast). Als een gevolg daarvan veranderen automatisch zaken als de head angle, seat tube angle, BB height, wheelbase, etc...
De stanchions van voorvork zijn normaal dermate overgedimensioneerd dat vorken vorken hier niet vaak op sneuvelen. Meestal gaat of de steerer tube eraan, of blijkt het frame de zwakste schakel (scheurt onderaan bij het balhoofd).
Aan welke instelling studeer je overigens...?
Da's knap (edoch niet uniek) met je 16 jaar... Zoiets was het toch?b-dirt schreef:ik weet niet waat jij heb gezeten met je werktuigbouwkunde maar ik ben 1ste jaars