Show your Downhill/Freeride

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reprox
Berichten:1707
Lid geworden op:di sep 28, 2004 4:10 pm
Locatie:Oldenzaal

Bericht door Reprox » wo okt 29, 2008 11:44 pm

Die gaat je scheuren... Zal bij een Alu P2 voor max. 130mm gaan..
Of een ander frame kopen die die veerweg wel aan kan.

Groeten,
Daan
Normal people worry me.

HOPPAH
Berichten:1201
Lid geworden op:vr nov 28, 2003 12:49 pm
Locatie:Vielsalm (B)

Bericht door HOPPAH » do okt 30, 2008 10:23 am

Reprox schreef:Die gaat je scheuren... Zal bij een Alu P2 voor max. 130mm gaan..
Of een ander frame kopen die die veerweg wel aan kan.

Groeten,
Daan
ik geloof dat ik al het zelfde advies had gegeven maar het was volgens meneer geen enkel probleem 8) wek zonde als het mis gaat!!
hoezo?

Gebruikersavatar
Tuup J
Berichten:4168
Lid geworden op:za feb 16, 2002 4:16 pm

Bericht door Tuup J » do okt 30, 2008 10:36 am

Hey, mijn oude marz.
170mm veerweg is idd teveel voor die p2, dat frame gaat je scheuren.
Laat de vork op 150mm travel zetten, dat zal waarschijnlijk al iets beter zijn voor je p2.

Hoe je hem op 150mm zet weet ik bij die marz. niet.
Life begins at the end of your comfortzone.

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » do okt 30, 2008 1:36 pm

Ik heb nog wel een 150 mm 66 staan :)

Ruilen? 8)

aappii
Berichten:461
Lid geworden op:wo aug 13, 2008 4:37 pm

Bericht door aappii » do okt 30, 2008 5:40 pm

op welk vlak zou die gaan scheuren volgens jullie dan?
de head angle van de p2 is 69.33 en de head angle van een bighit is 69.33 lijkt me dat ik eerder mn voorvork zal vernagelen dan mn frame scheuren. maargoed ik heb dr ook bij gezet dat ik een beginnende rijder ben, dus ik ga niet meteen mezelf van 3 a 4 meter drops gooien. gewoon rustig aan het is alleen om te kijken. en ik was toch al opzoek naar een fully omdat ik ook wel weet dat je met dat ding nog lang niet alles kan doen.

Gebruikersavatar
Caramba
Berichten:1952
Lid geworden op:za jul 07, 2001 1:00 am
Locatie:'s-Hertogenbosch

Bericht door Caramba » do okt 30, 2008 6:37 pm

Heel leuk die headangles, maar is het misschien niet zo dat een big hit een verstevigde balhoofdbuis heeft ten opzichte van de P2? Head angle alleen zegt natuurlijk niet alles (ben overigens totaal geen specialized kenner wat dat betreft, dus kan er ook volledig naast zitten)

HOPPAH
Berichten:1201
Lid geworden op:vr nov 28, 2003 12:49 pm
Locatie:Vielsalm (B)

Bericht door HOPPAH » do okt 30, 2008 6:58 pm

buiten de kans dat het frame gaat scheuren (onderaan de balhoofdbuis door het welbekende hefboomeffect)
zal de fiets ook "zwaar"sturen. de reacties hier gegeven zijn ook niet bedoeld om je af te zeiken (al moet ik toegevan dat dat op DP vaak wel zo lijkt) maar eerder om je te behoeden/waarschuwen.
luister dus naar de mensen met net iets meer ervaring en bespaar jezelf een hoop ellende 8)

het beste koop je mijn fully frame :D (over de prijs valt te praten!) of steek je er een vork in met max 140mm veerweg..

nogmaals dit is mijn mening en je bent natuurlijk vrij om er mee te doen wat je wilt!

greetz Wout
hoezo?

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » do okt 30, 2008 10:00 pm

Schat, een headangle hangt af van de vork. Met een lange vork kan je die hoek die je noemt wel op je aars noteren.

nut-case
Berichten:1943
Lid geworden op:wo jul 23, 2008 1:51 pm
Locatie:breda

Bericht door nut-case » do okt 30, 2008 10:03 pm

aan de andere kant.. die veerweg die je nu hebt is wel heel veul

ik dnek dat als jeje vork korster instel 130 max je al heel ver komt
nog een tip: leer eerst heel goed fietsen voor dat je een -naar mijn mening- veel te dure dh bak koopt in nederland en winterbergen kanje ook heel goed uit de voeten met een ht;)

anyway.. mijn mening:P saves you some cash
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Gebruikersavatar
Timmos
Berichten:1903
Lid geworden op:ma mar 12, 2007 9:44 am

Bericht door Timmos » do okt 30, 2008 10:10 pm

andere optie is een marzocchi 55. 140 max. goed voor ht's :)

aappii
Berichten:461
Lid geworden op:wo aug 13, 2008 4:37 pm

Bericht door aappii » do okt 30, 2008 10:51 pm

hubertje schreef:Schat, een headangle hangt af van de vork. Met een lange vork kan je die hoek die je noemt wel op je aars noteren.
oke dat je als man naar man zijnde schat en aars in een op eenvolgende zin schrijft vindt ik wel een beetje freaky :passifier:
maargoed ik neem aan dat de head angle van een frame wordt bepaald aan de hand van de headtube tegenover een bepaald orientatie punt. dus zou je vork er helemaal geen invloed op hebben aangezien je head angle niet vanaf de as van je wiel wordt gemeten. maar zoals ik al zei ik ben een beginner en heb nog niet zoheel veel ervaring, ik geef mijn mening door de ogen van een 3de jaars werktuigbouwkunde student(en nee geen eigendunk maar even voor de duidelijkheid dat ik een semi leek ben :roll: )

Cheeta
Berichten:667
Lid geworden op:di mar 14, 2006 9:32 pm

Bericht door Cheeta » do okt 30, 2008 11:08 pm

aappii schreef:ik geef mijn mening door de ogen van een 3de jaars werktuigbouwkunde student(en nee geen eigendunk maar even voor de duidelijkheid dat ik een semi leek ben :roll: )
:cry:

De inbouwhoogte van een 130 mm voorvork zal ergens rond de 520 uitkomen, die van een 66 bij benadering 560... De 1000 en 85 degrees is hetzelfde voor beide gevallen (~frame afhankelijk), de head angle en wheel base (wanneer we offset buiten beschouwing laten) is 'driven' (~ resultante van voornoemde dimensies)...
Wat is de invloed van de voorvork?!
Afbeelding

Dope-on-Wheels
Berichten:539
Lid geworden op:do mei 13, 2004 8:56 am

Bericht door Dope-on-Wheels » vr okt 31, 2008 1:01 am

leuk plaatje... inventor? solid works?

(afgestudeerde werktuigbouwkunde ;-) )

Gebruikersavatar
Luc
Berichten:4164
Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am

Bericht door Luc » vr okt 31, 2008 8:21 am

aappii schreef: ... maargoed ik neem aan dat de head angle van een frame wordt bepaald aan de hand van de headtube tegenover een bepaald orientatie punt. dus zou je vork er helemaal geen invloed op hebben aangezien je head angle niet vanaf de as van je wiel wordt gemeten. maar zoals ik al zei ik ben een beginner en heb nog niet zoheel veel ervaring, ik geef mijn mening door de ogen van een 3de jaars werktuigbouwkunde student(en nee geen eigendunk maar even voor de duidelijkheid dat ik een semi leek ben :roll: )
Schatje, dan heb jij duidelijk nog veel te leren ... Je hoeft nu toch echt geen werktuigbouwkundige te zijn om te snappen dat de inbouwlengte van je vork een invloed heeft op je stuurhoek. De tekening van Cheeta maakt het zeer duidelijk.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

aappii
Berichten:461
Lid geworden op:wo aug 13, 2008 4:37 pm

Bericht door aappii » za nov 01, 2008 12:50 am

Schat, een headangle hangt af van de vork. Met een lange vork kan je die hoek die je noemt wel op je aars noteren.
Luc schreef:schatje, dan heb jij duidelijk nog veel te leren ... Je hoeft nu toch echt geen werktuigbouwkundige te zijn om te snappen dat de inbouwlengte van je vork een invloed heeft op je stuurhoek. De tekening van Cheeta maakt het zeer duidelijk.

oke nou haal je volgens mij echt 2 dingen door elkaar.
maargoed de tekening van cheeta die snap ik niet helemaal(is de tekening gemaakt met solid edge of solid works?). die 85 graden is die aan de onderkant van de headtube ten opzichte van de toptube? dan zou de 520 de gehele lengte van je voorvork zijn? dan zou onderaan bij de 520 het middelpunt van je as zitten als je de offset van de marz vork even wegdenkt?
dan zou dat in mijn ogen de hoek zijn vanaf je vorkbuis of het middelpunt daarvan tot de grond. dat zou betekenen dat die hoek alleen maar effect heeft op hoe de krachten worden overgebracht. met een neerwaarste kracht zou het dus een te grote hoek zijn waardoor ik mn zuigerstangen van mn voorvork krom trek. als er een kracht van onder op zou komen te staan, die je voorvork eigenlijk op moet vangen door indemping. zou dat dus voornamelijk effect hebben op de top tube waardoor daar dus een deuk in zou onstaan, en in het ergste geval zou het profiel wat direct tussen je headtube en je bb zit. daar zouden de lassen van kunnen scheuren. miss dat ik het fout heb hr, het is ook niet dat ik iemand aanval of afval. ik ben gewoon benieuwd ernaar. zoals ik al zei ik ben een semi leek met een technische achtergrond en ik duik graag dieper in op de technische stof omtrent mijn hobby's

quick edit:
de head angle's en head tube lenght's van een p2 en een sx trail liggen ook best dicht bij elkaar vindt ik:

p2 sx trail
Head Tube Length 110mm 108mm

Head Angle 69.5° 67.5°


maargoed een sx trail is een fully en een p2 een ht maar kwa verbinding aan de headtube gezien lijken ze wel op elkaar. aangezien ze na genoeg hetzelfde opp hebben om de andere tubes aan te hechten.

Gebruikersavatar
b-dirt
Berichten:1744
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 4:00 pm
Locatie:Zevenhuizen

Bericht door b-dirt » za nov 01, 2008 1:26 am

ik weet niet waat jij heb gezeten met je werktuigbouwkunde maar ik ben 1ste jaars en ik snap zelf die tekening.wees gwn slim en koop een fully frame anders kan je je kaak ook gaan oprapen zoals ik(1plek gebroken andere kan verbrijzeld)niet door een verkeerde keus kwa frame hoor gwn puur ongeluk ;)

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » za nov 01, 2008 10:08 am

ik snap jou probleem niet. Een langere vork is gewoon langer.

Dus, alles zal vooraan hoger staan. Dus, ALLE hoeken van je frame veranderen. En we gebruiken als referentie de aarde. Waar staat je fiets anders op?

Is je vork langer, dan wordt de hefboom op je balhoofd groter. Vandaar dat 1.5 ed. bestaat.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten:4164
Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am

Bericht door Luc » za nov 01, 2008 11:06 am

2° verschil in balhoofdhoek is een wereld van verschil.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

aappii
Berichten:461
Lid geworden op:wo aug 13, 2008 4:37 pm

Bericht door aappii » za nov 01, 2008 12:09 pm

ik weet niet waat jij heb gezeten met je werktuigbouwkunde maar ik ben 1ste jaars en ik snap zelf die tekening.\
waarom moet je me gelijk aanvallen? ik snap de tekening miss niet omdat ik nog maar een leek ben met alle bematingen en benamingen? want voor de rest weet ik 100% zeker dat ik meer dan jou op construeren niveau, montage en onderhoud niveau en commerciele technieken niveau. maar als je daar overwilt twisten kom dan maar haten via de pb en vervuil het topic niet.
Chmod schreef: Dus, alles zal vooraan hoger staan. Dus, ALLE hoeken van je frame veranderen. En we gebruiken als referentie de aarde. Waar staat je fiets anders op?

Is je vork langer, dan wordt de hefboom op je balhoofd groter. Vandaar dat 1.5 ed. bestaat.
hoe kunnen al je hoeken van je frame veranderen? die zijn toch vastgelast? en hoe denk jij dat ze een frame maken? eerst een voorvork dr in glijden en dan aflassen? ze gebruiken de grond of aarde niet als orientatie punt. dan wordt het vrij onmogelijk om je frame voor de rest te positioneren, en dus te lassen.
maargoed laat maar want als niemand mij iets normaal kan uitleggen zonder me meteen aan te vallen dan hoeft het niet meer post gewoon leuke foto's van je dh of fr bak. iets wat mij geinspireerd heeft om zelf ook zown bak op te gaan bouwen.

mooze666
Berichten:78
Lid geworden op:za nov 10, 2007 3:57 pm
Locatie:leuven

Bericht door mooze666 » za nov 01, 2008 12:39 pm

gewoon laten doen,als hij de mening van zoveel ERVAREN bikers in de wind slaat moet hij het maar zelf weten.
With triumph comes loss...

mooze666
Berichten:78
Lid geworden op:za nov 10, 2007 3:57 pm
Locatie:leuven

Bericht door mooze666 » za nov 01, 2008 12:41 pm

er is een reden waarom fabrikanten een max veerweg voor een frame opleggen,stuur eens een mailtje naar spezialized...
With triumph comes loss...

Cheeta
Berichten:667
Lid geworden op:di mar 14, 2006 9:32 pm

Bericht door Cheeta » za nov 01, 2008 3:26 pm

aappii schreef:waarom moet je me gelijk aanvallen? ik snap de tekening miss niet omdat ik nog maar een leek ben met alle bematingen en benamingen?
Zo dan misschien duidelijker?! Die 1000 is gewoon een constructielijn tussen hart achteras en steerer tube aan de onderzijde van het balhoofd. De 85 deg de hoek die het balhoofd daarmee maakt en die staat los van de inbouwhoogte van de vork zelf.
Afbeelding
aappii schreef:hoe kunnen al je hoeken van je frame veranderen?
Kijk eens bij Commencal op de site :angelnot:
aappii schreef:en hoe denk jij dat ze een frame maken? eerst een voorvork dr in glijden en dan aflassen? ze gebruiken de grond of aarde niet als orientatie punt. dan wordt het vrij onmogelijk om je frame voor de rest te positioneren, en dus te lassen.
Sorry, maar dit is een beetje 'ik wil het niet begrijpen' in mijn ogen. Voor het ontwerp van je frame zijn de hoeken en dimensies ten opzichte van de echte wereld interessant zoals Chmod ook al aangeeft waarbij uitgegaan wordt van een bepaalde inbouwlengte van een voorvork, wielmaat, etc...
Hieruit volgen een hoop hoeken en dimensies welke je prima voor je lasmal kunt gebruiken maar welke voor het uiteindelijke gebruik niet interessant zijn.

Indien je een vork inbouwt met een grotere inbouwhoogte (~ axle to crown) en dientengevolge dus de 520 in bovenstaand plaatje opvoert naar bijv. 560 dan zal het het frame om de achteras gaan roteren (die nadere hoeken had je allemaal vastgelast). Als een gevolg daarvan veranderen automatisch zaken als de head angle, seat tube angle, BB height, wheelbase, etc...

De stanchions van voorvork zijn normaal dermate overgedimensioneerd dat vorken vorken hier niet vaak op sneuvelen. Meestal gaat of de steerer tube eraan, of blijkt het frame de zwakste schakel (scheurt onderaan bij het balhoofd).

Aan welke instelling studeer je overigens...?
b-dirt schreef:ik weet niet waat jij heb gezeten met je werktuigbouwkunde maar ik ben 1ste jaars
Da's knap (edoch niet uniek) met je 16 jaar... Zoiets was het toch?

Gebruikersavatar
b-dirt
Berichten:1744
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 4:00 pm
Locatie:Zevenhuizen

Bericht door b-dirt » za nov 01, 2008 4:43 pm

ja het kan best ;) waarom is het dan zo knap omdat ik nogal jong ben?

Cheeta
Berichten:667
Lid geworden op:di mar 14, 2006 9:32 pm

Bericht door Cheeta » za nov 01, 2008 4:51 pm

stu·dent de; m,v -en, stu·den·te de; v -s, -n iem die studeert, m.n. aan een universiteit of hogeschool
(Van Dale)

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » zo nov 02, 2008 8:17 am

Uitleg genoeg, nu nog goede wil.

Plaats reactie