Downhill/Freeride cranks,maar welke

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen
Downhill/Freeride cranks,maar welke

Bericht door Trekrules » do apr 30, 2009 12:33 pm

Na meer dan 2 volle seizoenen zijn mijn Bontrager cranks aan vervanging toe,heb cranks nodig voor een 83mm bottom bracket en het is voor ISIS.Maar het mag ook non isis wezen.

Heb een paar opties:
- Race Face Atlas Freeride
- Shimano Saint
- Middleburn RS7
- Funn Hooka DH

Welke raden jullie mij aan?
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Gebruikersavatar
Jean-Pierre
Berichten:3138
Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
Locatie:Cuijk

Bericht door Jean-Pierre » do apr 30, 2009 2:24 pm

Shimano Saint, oer sterk en gewoon niet te slopen.
Of XT, bijna het zelfde alleen wat lichter.

Shimano Saint - gemiddeld gewicht : 1059g including BB (36T) (170mm)
Shimano XT - gemiddeld gewicht : 900 g including BB ( 3 bladen )

Middelburn, 'van horen zeggen' dat die cranks ook heel goed zijn. Tevens ook niet zo zwaar volgens de site. Verder geen ervaring mee.

imo, saint kiezen.

Succes!

Gebruikersavatar
jojo
Berichten:4092
Lid geworden op:ma feb 03, 2003 5:55 pm
Locatie:Groningen

Bericht door jojo » do apr 30, 2009 3:48 pm

xt zou ik niet zo snel nemen, ken een slopert die er al 2 in 1 seizoen heeft kapot gereden.
keybone collector!!!

Mrtnrider
Berichten:3271
Lid geworden op:za mar 10, 2007 6:56 pm
Locatie:Echt,Limburg

Bericht door Mrtnrider » do apr 30, 2009 3:56 pm

83mm bb... geen xt dus.

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » do apr 30, 2009 4:57 pm

idd XT zijn niet verkrijgbaar voor 83mm bb,iemand ervaring met Race face Atlas cranks?
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do apr 30, 2009 6:39 pm

XT is wel mogelijk op 83mm bb. Wanneer je het touring oid (met 48T) crankstell koopt kun je er een ring afhalen en past hij op 83mm.

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » do apr 30, 2009 7:40 pm

Dat wist ik niet dat dit kon met XT
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

bomber66
Berichten:93
Lid geworden op:ma mei 26, 2008 6:49 pm
Locatie:sittard

Bericht door bomber66 » do apr 30, 2009 9:13 pm

neem de shimano saint :D
santa cruz v10

illuminatastigmata
Berichten:2836
Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
Locatie:limburg
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » vr mei 01, 2009 6:24 am

Ik zou in elk geval de duurste die je kan vinden nemen! :thumbsup:
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » vr mei 01, 2009 7:43 am

Stillridingbmx schreef:Shimano Saint, oer sterk en gewoon niet te slopen.
shoot me again, I ain't dead yet

Gebruikersavatar
DESL
Berichten:1860
Lid geworden op:wo mei 19, 2004 11:20 am
Locatie:Her en der

Bericht door DESL » vr mei 01, 2009 9:16 am

Saint, heb er alleen maar goede ervaringe mee!

Gebruikersavatar
Plip
Berichten:986
Lid geworden op:ma dec 11, 2006 10:35 am
Locatie:Malden

Bericht door Plip » za mei 02, 2009 9:43 pm

Gewoon saint nemen,

Gebruikersavatar
b-dirt
Berichten:1744
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 4:00 pm
Locatie:Zevenhuizen

Bericht door b-dirt » zo mei 03, 2009 12:07 pm

zeker voor middleburn gaan. ze zijn een heel stuk lichter dan saint. de tandwielen zijn oersterk een stuk sterker als saint. en hij ziet er een heel stuk mooier uit en je heb een keer wat anders dan de rest ;)

Gebruikersavatar
Plip
Berichten:986
Lid geworden op:ma dec 11, 2006 10:35 am
Locatie:Malden

Bericht door Plip » zo mei 03, 2009 1:25 pm

b-dirt schreef:zeker voor middleburn gaan. ze zijn een heel stuk lichter dan saint. de tandwielen zijn oersterk een stuk sterker als saint. en hij ziet er een heel stuk mooier uit en je heb een keer wat anders dan de rest ;)
Ja man vooral doen, en vergeet geen extra boutjes van middleburn te bestellen, wel goed vastdraaien
troep!

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » zo mei 03, 2009 11:31 pm

Waarschijnlijk gaat het XT worden neem de XT M771 crank(ombouwen naar single chainring setup) maar dan moet ik wel losse BB cups voor 83mm en een 36T chainring aanschaffen.Qua prijs verhouding zullen XT's beter zijn als Saint,ik las dat ze rondt de 730gr zullen wegen met single chainring + Bottom Bracket
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma mei 04, 2009 7:06 am

Trekrules schreef:Waarschijnlijk gaat het XT worden neem de XT M771 crank(ombouwen naar single chainring setup) maar dan moet ik wel losse BB cups voor 83mm en een 36T chainring aanschaffen.Qua prijs verhouding zullen XT's beter zijn als Saint,ik las dat ze rondt de 730gr zullen wegen met single chainring + Bottom Bracket
ehh pas nou op de 83mm BB optie, heeft toepassing op de holle AS van het crankstel..
niet de cups.. het enige dat daarvan anders is , is de sleeve tussen de cups in

tis 68-73 standaard.. 83mm scheelt een hele CM.. wat hij niet pakt met de intrerface van de linker crank..dit is niet op te lossen door de 2.5mm spacers weg te laten..
deze zijn alleen voor chainguides derries en te wisselen tussen 68-en 73mm BB's

ik heb daar ook een tijdje mee zitte puzzelen, met CRC overlegd..idem op saint uitgekomen..

middleburns zijn ook mooi mits je een licht BB hebt.. je hebt wel levenslangs garantie..op de pootjes
ik heb alleen wel een heel klein btje speling op de isis (kraakt btje) maar dit is aangegeven door meer gebruikers... :oops: (middleburn isis euvel)
en idd geen middleburn boutjes gebruiken (self extracting crankbolts zuigen) maar gewoon de BB bolts

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma mei 04, 2009 10:50 am

cyberhawk schreef:tis 68-73 standaard.. 83mm scheelt een hele CM.. wat hij niet pakt met de intrerface van de linker crank..dit is niet op te lossen door de 2.5mm spacers weg te laten..
deze zijn alleen voor chainguides derries en te wisselen tussen 68-en 73mm BB's

ik heb daar ook een tijdje mee zitte puzzelen, met CRC overlegd..idem op saint uitgekomen..
het m770 crankstell is voor 68-73e bottom brackets en is dus 73+2,5mm=75,5mm breed.
het m771-k crankstell is voor 68-73e bottom brackets maar daar zit nog een 6,5mm spacer op, dus 73+2,5+6,5=82mm Als je zon lichtgewicht als trekrules bent zul je geen last hebben van die 1mm minder. Ik kan het topic niet meer vinden maar er zijn meer mensen die zo rondrijden.

m770

m771-k

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma mei 04, 2009 11:17 am

en die spacer is nodig om de voor-derrie voor de versn. mogenlijk te maken ??

ik heb deze optie nog nooit gezien idd op dit crankstel :?

houd je er dan wel rekening mee dat je cranks je frame (chainstays) kunne raken in sommige gevallen ??

want mijn saints passen maar echt net op mn demo met 1 spacer op de DS :cry:

Gebruikersavatar
dale c
Berichten:235
Lid geworden op:di nov 25, 2008 10:36 pm

Bericht door dale c » ma mei 04, 2009 3:00 pm

Ook aan Evolve DH gedacht? Wat goedkoper dan de Atlas FR, wel wat zwaarder (1280 g vs. 1010 gr, zie raceface.com). Rij zelf al poosje met RF (atlas AM en Evolve DH) en heb er goede ervaring mee. Geen lager issues iig.
En verder over RF...ziet er sowiso beter uit dan die Shimano....dingen

Middleburn heb ik geen ervaring mee maar ziet er top uit!.
MTBR geeft hem iig 4.71/5. (mtbr.com)

Sneeck
Berichten:899
Lid geworden op:vr sep 29, 2006 5:33 pm

Bericht door Sneeck » ma mei 04, 2009 4:53 pm

Sinds een weekje of 2 he-le-maal verslaafd aan m'n middleburn crank's die op mn dirtjump zitten. Zal mij idd benieuwen hoe snel het bottom bracket(rf signature dh) kuren gaat krijgen maar voorlopig niks te klagen. Weegt een haar onder de 800 gram met een 32 tands Uno sprocket. Boutjes issue al vollop op CRC gelezen dus die lekker links laten liggen en die van RF gebruikt en een extractor tool van Parktool gekocht. Niks mis mee, zolang je genoeg montage vet gebruikt tijdens de eerste keer monteren(is van levensbelang tegen speling in de toekomst) En niet te vergeten ongelovelijk mooi gefreest!

De RF Atlas rij ik al 2,5 jaar mee(freeride 4x en dirt vooral) en behalve de pos stock lagers(vervangen voor enduro fork seals goedkoopjes) totaal geen problemen mee. Werkt perfect, klein beetje flex maar dat kan niet kwaad. Zeker voor downhill een optie, veel mensen vergeten dat een downhill bike absoluut niet zoveel krachten op een crankstel zet dan hardtails(een zee van vering dempt de grootste klappen namelijk)

Gebruikersavatar
Jean-Pierre
Berichten:3138
Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
Locatie:Cuijk

Bericht door Jean-Pierre » ma mei 04, 2009 5:35 pm

dale c schreef:ziet er sowiso beter uit dan die Shimano....dingen
Gelukkig is dat maar een mening ;)

Als je al tegen dit soort dingen aanloopt, toch maar Saint?

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » ma mei 04, 2009 7:08 pm

Ik weeg niet zo zwaar dus ik zal niet zo snel een crank in 2en breken,ik kwam op internet dit tegen http://www.nathanriddle.com/?p=117,hier wordt uitgelegt hoe men XT cranks ombouwd voor bikes met een 83mm BB.Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom ik voor de XT cranks ga en niet voor Saint

Op CRC kosten de XT M771 cranks rondt de 165 euro maar daarvan los zoals ik zei moeten ernog BB cups appart besteld worden,Saint BB cups zijn namelijk voor 83mm dus ik kan die wel gebruiken in combinatie met XT cranks.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Cheeta
Berichten:667
Lid geworden op:di mar 14, 2006 9:32 pm

Bericht door Cheeta » ma mei 04, 2009 7:58 pm

a) volgens mij ga je ze in Duitsland goedkoper vinden (135 incl. verzenden)
b) waarom kun je niet gewoon de orginele cups zonder dat stuk plastic ertussen gebruiken?

Gebruikersavatar
dale c
Berichten:235
Lid geworden op:di nov 25, 2008 10:36 pm

Bericht door dale c » di mei 05, 2009 7:24 am

Idd over smaak valt niet te twisten.

ter info...voor 2009 is de Atlas FR ook in meerdere kleuren verkrijgbaar:
http://www.raceface.com/components/cranks/73/##

Mrtnrider
Berichten:3271
Lid geworden op:za mar 10, 2007 6:56 pm
Locatie:Echt,Limburg

Bericht door Mrtnrider » za mei 23, 2009 9:27 am

Even offtopic, excuus.

Ik weeg 70 kg, kunnen die xt cranks ook voor mij, met die 83mm bb?
Grtz.

Plaats reactie