Downhill/Freeride cranks,maar welke
Moderator:Beheerders
Na meer dan 2 volle seizoenen zijn mijn Bontrager cranks aan vervanging toe,heb cranks nodig voor een 83mm bottom bracket en het is voor ISIS.Maar het mag ook non isis wezen.
Heb een paar opties:
- Race Face Atlas Freeride
- Shimano Saint
- Middleburn RS7
- Funn Hooka DH
Welke raden jullie mij aan?
Heb een paar opties:
- Race Face Atlas Freeride
- Shimano Saint
- Middleburn RS7
- Funn Hooka DH
Welke raden jullie mij aan?
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
- Jean-Pierre
Shimano Saint, oer sterk en gewoon niet te slopen.
Of XT, bijna het zelfde alleen wat lichter.
Shimano Saint - gemiddeld gewicht : 1059g including BB (36T) (170mm)
Shimano XT - gemiddeld gewicht : 900 g including BB ( 3 bladen )
Middelburn, 'van horen zeggen' dat die cranks ook heel goed zijn. Tevens ook niet zo zwaar volgens de site. Verder geen ervaring mee.
imo, saint kiezen.
Succes!
Of XT, bijna het zelfde alleen wat lichter.
Shimano Saint - gemiddeld gewicht : 1059g including BB (36T) (170mm)
Shimano XT - gemiddeld gewicht : 900 g including BB ( 3 bladen )
Middelburn, 'van horen zeggen' dat die cranks ook heel goed zijn. Tevens ook niet zo zwaar volgens de site. Verder geen ervaring mee.
imo, saint kiezen.
Succes!
-
- Contacteer:
Ja man vooral doen, en vergeet geen extra boutjes van middleburn te bestellen, wel goed vastdraaienb-dirt schreef:zeker voor middleburn gaan. ze zijn een heel stuk lichter dan saint. de tandwielen zijn oersterk een stuk sterker als saint. en hij ziet er een heel stuk mooier uit en je heb een keer wat anders dan de rest
troep!
Waarschijnlijk gaat het XT worden neem de XT M771 crank(ombouwen naar single chainring setup) maar dan moet ik wel losse BB cups voor 83mm en een 36T chainring aanschaffen.Qua prijs verhouding zullen XT's beter zijn als Saint,ik las dat ze rondt de 730gr zullen wegen met single chainring + Bottom Bracket
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
- cyberhawk
- Contacteer:
ehh pas nou op de 83mm BB optie, heeft toepassing op de holle AS van het crankstel..Trekrules schreef:Waarschijnlijk gaat het XT worden neem de XT M771 crank(ombouwen naar single chainring setup) maar dan moet ik wel losse BB cups voor 83mm en een 36T chainring aanschaffen.Qua prijs verhouding zullen XT's beter zijn als Saint,ik las dat ze rondt de 730gr zullen wegen met single chainring + Bottom Bracket
niet de cups.. het enige dat daarvan anders is , is de sleeve tussen de cups in
tis 68-73 standaard.. 83mm scheelt een hele CM.. wat hij niet pakt met de intrerface van de linker crank..dit is niet op te lossen door de 2.5mm spacers weg te laten..
deze zijn alleen voor chainguides derries en te wisselen tussen 68-en 73mm BB's
ik heb daar ook een tijdje mee zitte puzzelen, met CRC overlegd..idem op saint uitgekomen..
middleburns zijn ook mooi mits je een licht BB hebt.. je hebt wel levenslangs garantie..op de pootjes
ik heb alleen wel een heel klein btje speling op de isis (kraakt btje) maar dit is aangegeven door meer gebruikers...

en idd geen middleburn boutjes gebruiken (self extracting crankbolts zuigen) maar gewoon de BB bolts
het m770 crankstell is voor 68-73e bottom brackets en is dus 73+2,5mm=75,5mm breed.cyberhawk schreef:tis 68-73 standaard.. 83mm scheelt een hele CM.. wat hij niet pakt met de intrerface van de linker crank..dit is niet op te lossen door de 2.5mm spacers weg te laten..
deze zijn alleen voor chainguides derries en te wisselen tussen 68-en 73mm BB's
ik heb daar ook een tijdje mee zitte puzzelen, met CRC overlegd..idem op saint uitgekomen..
het m771-k crankstell is voor 68-73e bottom brackets maar daar zit nog een 6,5mm spacer op, dus 73+2,5+6,5=82mm Als je zon lichtgewicht als trekrules bent zul je geen last hebben van die 1mm minder. Ik kan het topic niet meer vinden maar er zijn meer mensen die zo rondrijden.
m770
m771-k
- cyberhawk
- Contacteer:
en die spacer is nodig om de voor-derrie voor de versn. mogenlijk te maken ??
ik heb deze optie nog nooit gezien idd op dit crankstel
houd je er dan wel rekening mee dat je cranks je frame (chainstays) kunne raken in sommige gevallen ??
want mijn saints passen maar echt net op mn demo met 1 spacer op de DS
ik heb deze optie nog nooit gezien idd op dit crankstel

houd je er dan wel rekening mee dat je cranks je frame (chainstays) kunne raken in sommige gevallen ??
want mijn saints passen maar echt net op mn demo met 1 spacer op de DS

Ook aan Evolve DH gedacht? Wat goedkoper dan de Atlas FR, wel wat zwaarder (1280 g vs. 1010 gr, zie raceface.com). Rij zelf al poosje met RF (atlas AM en Evolve DH) en heb er goede ervaring mee. Geen lager issues iig.
En verder over RF...ziet er sowiso beter uit dan die Shimano....dingen
Middleburn heb ik geen ervaring mee maar ziet er top uit!.
MTBR geeft hem iig 4.71/5. (mtbr.com)
En verder over RF...ziet er sowiso beter uit dan die Shimano....dingen
Middleburn heb ik geen ervaring mee maar ziet er top uit!.
MTBR geeft hem iig 4.71/5. (mtbr.com)
Sinds een weekje of 2 he-le-maal verslaafd aan m'n middleburn crank's die op mn dirtjump zitten. Zal mij idd benieuwen hoe snel het bottom bracket(rf signature dh) kuren gaat krijgen maar voorlopig niks te klagen. Weegt een haar onder de 800 gram met een 32 tands Uno sprocket. Boutjes issue al vollop op CRC gelezen dus die lekker links laten liggen en die van RF gebruikt en een extractor tool van Parktool gekocht. Niks mis mee, zolang je genoeg montage vet gebruikt tijdens de eerste keer monteren(is van levensbelang tegen speling in de toekomst) En niet te vergeten ongelovelijk mooi gefreest!
De RF Atlas rij ik al 2,5 jaar mee(freeride 4x en dirt vooral) en behalve de pos stock lagers(vervangen voor enduro fork seals goedkoopjes) totaal geen problemen mee. Werkt perfect, klein beetje flex maar dat kan niet kwaad. Zeker voor downhill een optie, veel mensen vergeten dat een downhill bike absoluut niet zoveel krachten op een crankstel zet dan hardtails(een zee van vering dempt de grootste klappen namelijk)
De RF Atlas rij ik al 2,5 jaar mee(freeride 4x en dirt vooral) en behalve de pos stock lagers(vervangen voor enduro fork seals goedkoopjes) totaal geen problemen mee. Werkt perfect, klein beetje flex maar dat kan niet kwaad. Zeker voor downhill een optie, veel mensen vergeten dat een downhill bike absoluut niet zoveel krachten op een crankstel zet dan hardtails(een zee van vering dempt de grootste klappen namelijk)
- Jean-Pierre
Ik weeg niet zo zwaar dus ik zal niet zo snel een crank in 2en breken,ik kwam op internet dit tegen http://www.nathanriddle.com/?p=117,hier wordt uitgelegt hoe men XT cranks ombouwd voor bikes met een 83mm BB.Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom ik voor de XT cranks ga en niet voor Saint
Op CRC kosten de XT M771 cranks rondt de 165 euro maar daarvan los zoals ik zei moeten ernog BB cups appart besteld worden,Saint BB cups zijn namelijk voor 83mm dus ik kan die wel gebruiken in combinatie met XT cranks.
Op CRC kosten de XT M771 cranks rondt de 165 euro maar daarvan los zoals ik zei moeten ernog BB cups appart besteld worden,Saint BB cups zijn namelijk voor 83mm dus ik kan die wel gebruiken in combinatie met XT cranks.
Idd over smaak valt niet te twisten.
ter info...voor 2009 is de Atlas FR ook in meerdere kleuren verkrijgbaar:
http://www.raceface.com/components/cranks/73/##
ter info...voor 2009 is de Atlas FR ook in meerdere kleuren verkrijgbaar:
http://www.raceface.com/components/cranks/73/##