
Door de een volledig afgesloten dempersysteem in plaats van hun traditionele 'open-bath', waarin de olie zich onder een vacuüm bevindt, voorkomt Fox het optreden van zogenaamde olie cavitatie. Dat is het ontstaan van luchtbellen in de olie door werveling. Hierdoor ontstaat een nog mooiere dempingscurve, waarin geen cavitatie-effecten (lucht is samendrukbaar, olie niét) meer te zien zijn. Doordat de afgesloten demper ook kleiner is en derhalve minder olie hoeft te bevatten, spaart Fox 71g. Samen met nog wat extra geschaaf aan het chassis, weten ze het gewicht van de vork op een (voor de F100 RLC gemeten) 1440 gram te brengen. Dat is een enorme klapper ten opzichte van het vorige model (1540 gram).
Naast deze grote veranderingen, zijn tevens enkele andere features aangepast: de low-speed compressie heeft voor 2010 een bredere afstel range gekregen, de interne 'shimstack' van de demper is nog meer snelheidsgevoelig geworden en de rebound en treshold knop zijn van plaats gewisseld (onder- en bovenaan de rechterpoot).
De best verkochte 32-serie van Fox zal ook in 2010 weer verkrijgbaar zijn met zowel 9 millimeter dropouts als de 15 millimeter thru-axle variant, maar ook getaperde stuurbuizen van 1 1/8" naar 1.5" zijn voor deze serie nu mogelijk. Tot slot zijn van de remote-lockout levers nu een rechter en linker variant verkrijgbaar en zijn er nog altijd vorken met cantilever nokken beschikbaar.
Fox heeft met deze vorken weer een nieuwe standaard gezet, die de andere merken mogen proberen te matchen. Binnenkort zal op deze site een uitgebreidere rij-impressie van deze vork volgen.
www.foxracingshox.com


