Schijf rem blokken inremmen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:
Schijf rem blokken inremmen

Bericht door JJ » zo dec 06, 2009 10:32 pm

Het is altijd goed gegaan bij mij denk ik, ik heb eigenlijk nooit remblokken echt ingeremd (bewust dan).

Gister voor de toertocht in malden nog nieuwe remblokken gemonteerd, en 5 keer goed geremd op straat voor het huis. Das dan denk ik niet genoeg:

Afbeelding

Het vorige setje heb ik ingeremd op de Mont Ventoux, en die hebben het echt lang vol gehouden, ook bij prut en erg slecht weer.

De vraag is nu:

Waarom moeten die dingen ingeremd worden, en wat doet het inremmen met het materiaal, dat ze daarna minder slijten dan zonder inremmen?

En hoe rem ik ze goed in?

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » zo dec 06, 2009 10:54 pm

En waarom worden ze niet "af fabriek" ingeremd?

P.S. Op de Ventoux inremmen voorziet de blokjes van het heilige duurzaamheidsaura.

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » zo dec 06, 2009 11:08 pm

Inremmen is puur puur het harden van het remmateriaal. Niet zo hard dat het helemaal verglaasd maar in iedergeval zodanig dat het erg slijtvast wordt. Het materiaal heeft enkele tientallen heat cycles nodig om echt goed slijtvast te worden en een hoog frictieniveau te bereiken. Dit zou eventueel al in de fabriek kunnen maar dat is a kostbaar en b beter om dat gewoon op de schijf zelf uit te voeren. Het beste is 20 a 30 keer zeer hard remmen en er tussenin goed afkoelen, eventueel zelfs met water zodat het wat sneller gaat en je een beter effect krijgt :)

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » ma dec 07, 2009 6:18 am

BLRacing schreef: eventueel zelfs met water zodat het wat sneller gaat en je een beter effect krijgt :)
WTF?? alle handleidingen geven aan onder droge omstandigheden te remmen!

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » ma dec 07, 2009 7:45 am

"Bij de buren op het forum" is er nog iemand die wél zijn blokken goed had ingeremd, maar het zelfde resultaat heeft gekregen, "toevallig" bij dezelfde toertocht.

Ik denk dat de LBS daar diamantslijpsel heeft gestrooid om de omzet te verhogen....

Iemand énig idee waarom ik weer met V-brakes rem? :angelnot:

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » ma dec 07, 2009 7:47 am

Pino schreef:P.S. Op de Ventoux inremmen voorziet de blokjes van het heilige duurzaamheidsaura.
Pfff, lijkt me erg zwaar om te klimmen en dan ook nog je remmen in te remmen...

baron062
Berichten:279
Lid geworden op:di aug 15, 2006 9:12 pm

Bericht door baron062 » ma dec 07, 2009 8:16 am

Pino schreef:En waarom worden ze niet "af fabriek" ingeremd?
Omzet, beste man, omzet!

baron062
Berichten:279
Lid geworden op:di aug 15, 2006 9:12 pm

Bericht door baron062 » ma dec 07, 2009 8:17 am

Erikje schreef:"Bij de buren op het forum" is er nog iemand die wél zijn blokken goed had ingeremd, maar het zelfde resultaat heeft gekregen, "toevallig" bij dezelfde toertocht.

Ik denk dat de LBS daar diamantslijpsel heeft gestrooid om de omzet te verhogen....

Iemand énig idee waarom ik weer met V-brakes rem? :angelnot:
Ik heb de tocht in Malden ook gereden, en ik had nergens last van. Wellicht rij ik niet hard genoeg....

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma dec 07, 2009 10:01 am

Had je ook maar naar Dorst moeten komen...... :arms:

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma dec 07, 2009 10:16 am

Even wat gedachtenspinsels:

#als ik Google:"inremmen remblokken" zijn de eerste 2 sites autosites, zo ook de 4de daarna alleen maar MTB forums. Het lijkt dus meer te leven onder de gebruikers van fietsen dan onder de leveranciers van remblokken voor MTB's. Dit kan 2 dingen betekenen; 1: wij zien spoken op de weg en doen maar wat omdat wat types het roepen op fora, of
2: De leveranciers vinden het niet nodig om hierover te communiceren.
Wat ook weer 2 dingen kan betekenen:
1:het is niet nodig
2: men communiceert niet omdat dat de omzet ten goede komt

Wat ik vind op de site van Motiv, en dit verhaal heb ik al eerder gehoord van een goede kennis uit de motorracelarij. In het begin raken de blokken de schijven niet voor de volle 100%, dit duurt enige tijd. Pas dan is het remvermogen optimaal.

Kortom, ik heb er zo mijn gedachtes over. De feiten weet ik niet.
Voor de zekerheid rem ik ze wel altijd in; 20 keer tot 30km/h en dan tot nagenoeg stilstaand gelijkmatig, niet te hard remmen.(wiel blokkeert uiteraard niet) Dit doe ik zowel met de voor- als achterrem.

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » ma dec 07, 2009 10:23 am

Inremmen is voor zover ik weet enkel nodig om de blokken op de schijven te doen passen, en dus eigenlijk overbodig als je geen competitie rijdt, dat gebeurt vanzelf ook wel.
Verder moet je voor bepaalde omstandigheden de CORRECTE blokken kiezen.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » ma dec 07, 2009 11:28 am

hubertje schreef:Inremmen is voor zover ik weet enkel nodig om de blokken op de schijven te doen passen
'Voor zover ik weet' omdat je het kunt onderbouwen? Staat namelijk loodrecht op dit:
BLRacing schreef:Inremmen is puur puur het harden van het remmateriaal
??
hubertje schreef:Verder moet je voor bepaalde omstandigheden de CORRECTE blokken kiezen.
En wat zijn hiervoor de richtlijnen??

Ik kies altijd Sintered blokken omdat deze voor mij voldoende remkracht leveren, en boven dien onder normale omstandigheden (en indien goed ingeremd...) niet zo snel slijten..

Wat is nu wijsheid?

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

nut-case
Berichten:1943
Lid geworden op:wo jul 23, 2008 1:51 pm
Locatie:breda

Bericht door nut-case » ma dec 07, 2009 12:49 pm

correcte blokken..
ik heb de mijne nog nooit veranderd voor een bepaalde trail
is dat zo nodig?
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » ma dec 07, 2009 1:18 pm

Je blokken zijn in ieder geval wel aan beide kanten helemaal afgesleten... Mijn (goed uitgelijnde) remmen hebben 1 zuiger die makkelijker naar buiten komt dan de ander, wat vaak een helemaal afgesleten en een halfafgesleten remblokje oplevert.

Paar weken terug met een vriend in abominabele omstandigheden bij Amerongen gereden. Allebei XT remmen, zelfde remblokken (sintered), hij niet ingeremde nieuwe en ik halfafgesleten, dus ingeremde. Einde van de rit had ik toch nog (iets) meer materiaal over dan hij... Hoewel alle 8 remblokken in principe direct de kliko in konden.

Ik sluit me vooralsnog aan bij BLRacing, er lijkt een positieve correlatie tussen niet inremmen en harder slijten. Maar de exacte verklaring moet ik je schuldig blijven en die van BLRacing (die ik zelf veelvuldig preek/gepreekt heb) is me eigenlijk ook niet genoeg.

Gebruikersavatar
Smuss
Berichten:153
Lid geworden op:ma sep 25, 2006 7:50 pm
Locatie:Eindhoven

Bericht door Smuss » ma dec 07, 2009 1:45 pm

Inremmen is toch het het uitharden van het bindingsmateriaal dat het frictiemateriaal bij elkaar houd? Eenmaal goed ingeremd gaat het een stuk langer mee, wel met droog weer doen idd. Van mij mogen ze dit ook al in de fabriek doen trouwens . . .

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Bericht door MarinTi » ma dec 07, 2009 1:53 pm

Proper bed-in procedures must be followed to maximize brake pad life and performance.

All brake pads must be bedded-in with the rotor they will be used against to maximize brake performance. The bedding-in process involves a gradual build up of heat in the rotors and pad compound. This process will lay down a thin layer of transfer film on to the rotor surface. (it transfers small amounts of friction material to the disc. the brake pad and disc (both now with friction material), then "stick" to each other, providing the friction that stops). Bedding-in new pads and rotors should be done carefully and slowly. Rapid heat build up in the brake system can lead to warped rotors and or glazed brake pads.

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Bericht door MarinTi » ma dec 07, 2009 1:54 pm

Smuss schreef:Inremmen is toch het het uitharden van het bindingsmateriaal dat het frictiemateriaal bij elkaar houd? Eenmaal goed ingeremd gaat het een stuk langer mee, wel met droog weer doen idd. Van mij mogen ze dit ook al in de fabriek doen trouwens . . .
Laser burnishing process
A precisely controlled laser beam is used to heat and condition the pad surface, eliminating the need for a traditional break-in period.

It's all about the money ;)

dickie
Berichten:71
Lid geworden op:wo jun 14, 2006 1:08 pm
Locatie:Beveren-Waas (Belgie)

Bericht door dickie » ma dec 07, 2009 2:23 pm

Toch enkele gedachten over de statements die men steeds hoort:
1°) blokken moeten ingeremd worden om het materiaal te harden.
Zijn de blokjes dan door en door gehard, dwz niet enkel een dun bovenlaagje maar doorheen gans het blokje?
Indien niet, dan is dat dunne laagje er met de eerste prut zo afgeschuurd en zit men even snel op het ijzeren plaatje. In de modder kan je de remblokjes niet meer heet krijgen, een nieuw laagje kan niet meer gevormd worden...en zand is het ideale schuurmiddel.
Indien wel, dan kan je imo de blokkjes ook gewoon goed heet stoken en hoeft men zich niet in het zweet te rijden.
Ik geloof eerder de 1ste versie.
2°)Blokken moeten ingeremd worden om ze goed en volledig op de schijf te laten grijpen.
Lijkt me logisch en niet inremmen is wsl de oorzaak van sneller wegslijtende blokjes.
Hoe vijl je snelst materiaal weg van een blok metaal? Niet door de vijl plat op de blok te houden maar door er schuin aan te beginnen.
Zodra door schuin wegslijten weer een vlak ontstaan is, is het blokje al halfweg...
Oplossing voor moddertochten:
a)zien dat de blokjes mooi parallel liggen, constructie van de meeste schijfremmen laat dit niet 100% toe, mijn BB7's slijten steeds wat schuin weg, de veertjes laten blijkbaar geen mooie 'zit' toe, bovendien zitten de plakketjes niet echt vast op de mooi recht bewegende 'pistons'.
Een euvel waaraan de Avid Juicy 3,5,7, enz aan onderhevig zijn want altijd dezelfde blokjes met dat veertje...
b) de hardste compound kiezen voor in de modder, de fabrikanten helpen hier ook niet erg aan mee, hoe meer blokjes ze verkopen, hoe beter?
Swiss-stop lijkt me tot nu toe langst mee te gaan, maar is ook niet je dat.
c) Met v-brakes rijden en wielen met keramische remvlakken :D

van den Mountainh
Berichten:463
Lid geworden op:zo jun 01, 2008 4:19 pm
Locatie:Bennekom

Bericht door van den Mountainh » ma dec 07, 2009 5:12 pm

dickie schreef:2°)Blokken moeten ingeremd worden om ze goed en volledig op de schijf te laten grijpen.
Lijkt me logisch en niet inremmen is wsl de oorzaak van sneller wegslijtende blokjes.
Hoe vijl je snelst materiaal weg van een blok metaal? Niet door de vijl plat op de blok te houden maar door er schuin aan te beginnen.
Zodra door schuin wegslijten weer een vlak ontstaan is, is het blokje al halfweg..


Hier sluit ik mij bij aan, de blokken moeten volgens mij gevormd worden aan de schijf.
En dat ze heet moeten worden, lijkt mij een beetje onzin. Kun je ze net zo goed voor montage in de koekenpan leggen. :D

van den Mountainh
Berichten:463
Lid geworden op:zo jun 01, 2008 4:19 pm
Locatie:Bennekom

Bericht door van den Mountainh » ma dec 07, 2009 5:18 pm

Inremmen doe ik per rem, "gewoon" gaan fietsen (op straat bij droog weer) met de rem er op totdat je hartslag op 180 + zit. :D
Je voelt dan ook dat je steeds beter je best moet doen om te blijven rijden terwijl je de remhendel op een en dezelfde stand houd!
Je voelt hem dus steeds beter remmen!

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » ma dec 07, 2009 5:55 pm

van den Mountainh schreef:Inremmen doe ik per rem, "gewoon" gaan fietsen (op straat bij droog weer) met de rem er op totdat je hartslag op 180 + zit. :D
Je voelt dan ook dat je steeds beter je best moet doen om te blijven rijden terwijl je de remhendel op een en dezelfde stand houd!
Je voelt hem dus steeds beter remmen!
Olie in rem wordt steeds heter en zet steeds meer uit; omdat je de hendel niet ontspant kan het expansievat dat niet opvangen? Zomaar een alternatief modelletje dat me niet onwaarschijnlijk lijkt. Als je het nu had over constante vingerkracht, uitgedrukt in Newtons, dan was ik voor jouw verhaal gegaan. Voorlopig lijken beide me nog even plausibel.

En Avids staan gegarandeerd nooit echt recht op de schijf vanwege die stomme washers. :x

van den Mountainh
Berichten:463
Lid geworden op:zo jun 01, 2008 4:19 pm
Locatie:Bennekom

Bericht door van den Mountainh » ma dec 07, 2009 8:19 pm

mateis schreef: Olie in rem wordt steeds heter en zet steeds meer uit; omdat je de hendel niet ontspant kan het expansievat dat niet opvangen?

Daar heb je een punt!
:surrender:

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma dec 07, 2009 8:34 pm

Ik sluit me aan bij JJ, al heb ik in Dorst amper mijn blokken weggeremd, door het nauwelijks aanraken van de remgrepen...

Er zijn te veel verhalen over hoe het nu zit, dat niemand het alsnog weet:

-imremmen om een harde laag te creeren. Het tegenovergestelde van wat men (meestal) bij auto's adviseert, omdat je dan verglazing krijgt en dan gaan je remmen piepen als een malle...

-inremmen om materiaal op de schijf over te brengen? Hoe verklaar ik dan, dat met een ander wiel erin, mijn rem ook prima remt? En waarom zou dat remblokken dan slijtvaster maken?

-inremmen volgens de methode van 'Marinti'... het lijkt haast ondoenlijk om dat in NL winteromstandigheden te doen. Moet je ze dan in de zomer voor-inremmen? Maar dan slijten de blokken niet op de schijf in...?

En in hoeverre is het materiaal van de schijven zelf nog van invloed???

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » ma dec 07, 2009 9:35 pm

De discussie is wel heel serieus geworden zeg :D . Ik ben dan ook maar een beetje gaan zoeken op internet en kwam op volgende verklaring wat mij zeer plausibel lijkt en die ook op andere sites te vinden is.
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_bedintheory.shtml
Bedding fundamentals

In general, bed-in consists of heating a brake system to its adherent temperature to allow the formation of a transfer layer. The brake system is then allowed to cool without coming to rest, resulting in an even transfer layer deposition around the rotor circumference. This procedure is typically repeated two or three times in order to ensure that the entire rotor face is evenly covered with brake pad material. Sounds easy, right? Well, it can be if you have the proper information.

Because the adherent temperature range for brake pads varies widely (typically 100°F-600°F for street pads and 600°F-1400°F for race pads), each bed-in needs to be application-specific. One could try to generate a one-size-fits-all procedure, but too little heat during bed-in keeps the material from transferring to the rotor face while overheating the system can generate uneven pad deposits due to the material breaking down and splotching (that's a technical term) on to the rotor face.

In summary, the key to a successful bed-in is to bring the pads up to their adherent operating temperature in a controlled manner and keep them there long enough to start the pad material transfer process. Different brake system designs, pad types, and driving conditions require different procedures to successfully accomplish the bed-in. The recommended procedures below should provide you with the information you need to select the bed-in procedure appropriate for your application.


En ze gaan ook nog even in op vibrerende remmen.
As stated above, the objective of the bed-in process is to deposit an even layer of brake pad material, or transfer layer , on the rubbing surface of the rotor disc. Note the emphasis on the word even, as uneven pad deposits on the rotor face are the number one, and almost exclusive cause of brake judder or vibration.

Als je de URL aanklikt vind je nog meer informatie over de verschillende vormen van frictie en de wetenschap hier achter.

Wat info van Brembo;
+ Bedding-in: this is a particularly
important procedure for all compounds,
and crucial for the RC compound. The
pads are bedded in by applying the
brakes lightly several times and ending
with a firm bite, leaving a pause between
one squeeze and the next. This will
produce the correct heating and cooling
cycle needed to prepare the system.
The duration of the bedding-in period
depends on the type of compound:
generally longer for organic compounds
than for sintered.


Overigens lees ik op verschillende websites dat het "volwassen maken" van remmateriaal essentieel is om het bindmiddel aan het oppervlak er uit te koken zodat het remmateriaal zich op de schijf kan binden. Dat kan alleen als de blokken op de juiste temperatuur "gebakken worden". Als je dit niet doet, dan zijn de resultaten gewoon minder.

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Bericht door wictor » ma dec 07, 2009 10:01 pm

Ik vermoed dat Benji het bij het rechte eind heeft. 'k Ga niet m'n sjaars boek materiaalkunde in de kast opzoeken, maar 't zou wel logisch zijn:

Als het inremmen van blokken in droge/schone omstandigheden voor een ietsje hardere, slijtvastere buitenlaag zorgt op de bloken, dan lijkt het me niet geheel onlogisch dat erg lang (slepend) remmen op den duur tot verglazing lijdt. 't Is het zelfde mechanisme (druk + warmte) alleen in veel sterkere mate, waardoor de verharde laag waarschijnlijk a) veel harder en b) veel dikker is dan van enkel inremmen. Vermoedelijk is het bij slechts inremmen een kwestie van 'net hard genoeg' om gelijkmatig verder te slijten.

Plaats reactie