Nieuwe doping

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

BOSS
Contacteer:
Nieuwe doping

Bericht door BOSS » di mei 25, 2010 12:53 pm

Het moet toch niet gekker worden......

BRUSSEL - Volgens de Italiaanse krant l'Avvenirre zou een onzichtbaar motortje verborgen kunnen worden in het frame van racefietsen. De technische commissie van de UCI vermoedt zelfs dat het al gebeurt.

De UCI reageerde meteen op het bericht in l'Avvenirre. "Het gerucht gaat de ronde, maar er zijn geen aanwijzingen dat dit al zou gebruikt zijn in het peloton", aldus woordvoerder Enrico Carpani. "Onze commissie die het materiaal opvolgt, houdt een oogje in het zeil. Tot nu toe werd niets onwettigs vastgesteld."

Die technische commissie van de UCI is iets minder categoriek: "Er is inderdaad een vermoeden dat renners en ploegen gebruik maken van gemotoriseerd materiaal", geeft Jean Wauthier, hoofd van de commissie, toe. "Tijdens de Tour van vorig jaar werden we daarop attent gemaakt. We hebben ondertussen ontdekt dat het een renner tussen de 60 en 100 watt voordeel kan opleveren. Onze technici ontwikkelen momenteel een scanner die verborgen motoren in frames moet detecteren. Bij de grote wedstrijden zullen binnenkort alle fietsen gecontroleerd worden."

Mountainbikes
Een groot geheim is die 'mechanische doping' nochtans niet. Die motortjes zijn al een tijdje gewoon in de handel verkrijgbaar. Al is de verkoop voorlopig toegespitst op mountainbikes. Het geeft recreatieve mountainbikers tijdens het klimmen een duwtje in de rug. "Het motortje wordt in de staande buis van het kader geschoven", vertelt een fietsenhandelaar in de Belgische krant Het Laatste Nieuws. "Van daaruit geeft het via een tandwiel aandrijving met de trapas, waardoor je minder hard op de pedalen moet duwen. Het is absoluut niet moeilijk te monteren. Het enige nadeel is dat het ongeveer 1,9 kilo weegt. Anderzijds, tegenwoordig weegt een carbonfiets nog amper 6,8 kilo. Tel daar een kleine 2 kilo bij en de fiets is nog aanvaardbaar licht."

Het motortje verraadt zichzelf ook amper. "Het betreft een electromotortje. De ketting maakt al meer lawaai."

dussssssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di mei 25, 2010 1:22 pm

Geval eerst-zien-dan-geloven. Maar in deze sport gebeuren er wel gekkere dingen.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di mei 25, 2010 1:59 pm

Eerder een gevalletje: waarom zijn we zo naief geweest. Juist een piepklein 'motortje' wat enkele tientallen watten oplevert, maakt het verschil tussen in de middenmooi rijden, of gewoon op kop rijden. En als je ermee weg komt, waarom zou je het niet proberen... :roll:

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di mei 25, 2010 2:05 pm

Ik verdenk Landis er ook van op die bewuste dag........

dussssssss©
DE site

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di mei 25, 2010 2:33 pm

jongens toch..

dat heeft toch niets meer met fietsen te maken ... :?

nou vind ik wielrenne zowiezo al niet.....

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di mei 25, 2010 2:59 pm

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di mei 25, 2010 3:07 pm

en hoe krijg je die tandring op je trap as..

en nog beter hoe krijg je m door je cups..?
met name de eerste 8)

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di mei 25, 2010 3:09 pm

Maar worden fietsen na een koers niet gecheckt? Aangaande het minimum gewicht bijvoorbeeld? Een motor zou je dan kunnen spotten.

Edit: We've got him!;)

Afbeelding

Bijna onherkenbaar.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » di mei 25, 2010 3:13 pm

cyberhawk schreef:en hoe krijg je die tandring op je trap as..

met name de eerste 8)
Niet zo heel moeilijk.

Aan een kant de as door de cup, die cup in hte frame draaien, dan die tandring erop en dan die andere cup erop draaien.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di mei 25, 2010 4:12 pm

Mrtnrider schreef:
cyberhawk schreef:en hoe krijg je die tandring op je trap as..

met name de eerste 8)
Niet zo heel moeilijk.

Aan een kant de as door de cup, die cup in hte frame draaien, dan die tandring erop en dan die andere cup erop draaien.
zover was ik al pino...

zie vraag 1 : en hoe krijg je die tandring op je trap as.

alain

Bericht door alain » di mei 25, 2010 4:27 pm

De trapas is dan een wormwiel ipv een tandwiel.

Zoiets bv;
http://www.dromec.nl/website/img/design ... or.png?r=2

sampers

Bericht door sampers » di mei 25, 2010 4:56 pm

moet wel grappig zijn als je hem omgekeerd erin doet :D dat hij dus in de verkeerde richting draait.

t'is wel erg dat er zo 'valsgespeeld" wordt, verder wel een goed concept :o
dead straight to live wrong

didadunlop

Bericht door didadunlop » di mei 25, 2010 5:04 pm

Ik vraag me wel af wat de weerstand is van een motor als ie niet werkt. Dat lijkt me alle nut ervan wegvagen.

En wormwielen zijn volgens mij al helemaal lastig aangezien die enkel een kant op werken. Als de motor niet actief meedraait op het tempo van het trappen dan loopt de hele bende vast. De link van Alain is een "normale"reduceerkast. Dit is een wormwiel overbrenging:

Afbeelding

En om een motor de gehele rit mee te laten draaien heb je een fikse accu nodig. Sowieso heb je een echt dikke accu nodig. Kijk maar naar al die electrische fietsen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gène

Bericht door Gène » di mei 25, 2010 7:45 pm

Je kan er natuurlijk ook een SRM sticker opplakken ;) Het zou knap van de monteurs zijn willen ze dit geregeld krijgen. Wat is trouwens het voordeel op een rit van 200 km? Zo'n accu heeft toch maar een actieradius van max 50 km. Zeker als hij vol gas moet leveren en met hellingen. Nee volgens mij kan je beter bloedtransfusies, EPO en andere verboden middelen tot je nemen.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Smuss

Bericht door Smuss » zo mei 30, 2010 5:05 pm

Kreeg net de volgende link doorgestuurd.. gelukkig met ondertiteling

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo mei 30, 2010 5:13 pm

dat geeft weer stof tot nadenken.......

dusssssss©
DE site

fucalot

Bericht door fucalot » zo mei 30, 2010 6:06 pm

Hmmmm...... , da's spijtig genoeg het enige wat in mij opkomt.
Het ziet er erg waarschijnlijk uit, als je Cancellara's filmpjes bekijkt.
Foute boel ?!?

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo mei 30, 2010 6:26 pm

Ja vind het wel verdacht. Vooral omdat het systeem dus gewoon verkrijgbaar is.

Dus voortaan iedere wielrenner even zijn zadelpen verwijderen als ie over de finish komt.

Vooral het filmpje van de ronde van vlaanderen vind ik opvallend.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

MarinTi

Bericht door MarinTi » zo mei 30, 2010 6:41 pm

Ik kende het al uit de BIKE van een paar jaren terug toen Henri Lesewitz het uitprobeerde tijdens een wedstrijd, maar toen nog met een zadeltasje met accu en een losse switch op het stuur.

[HEAD]MarxNL
Contacteer:

Bericht door [HEAD]MarxNL » zo mei 30, 2010 6:51 pm

:lol:
Wat een filmpje!

wictor

Bericht door wictor » zo mei 30, 2010 7:04 pm

Wat een bespottelijke onzin allemaal weer. En dan VOORAL het Cancellera filmpje.

't Is kennelijk gek dat hij wegrijdt op een typische tijdrit cadans, zijnde één van 's werelds beste tijdrijders. Dat 't voor een lange, onaerodynamische vent die enorm veel vermogen constant weg kan zetten ook volledig onlogisch is om als een debiel op de pedalen in de wind te gaan staan demarreren, ziet iedereen kennelijk ook over het hoofd.

Komen we bij filmpje 2: 'de handbeweging'. Tja... je komt uit een bocht, wilt wegrijden, en denkt: de weg is recht, ik kan harder. Wat zit er net voor de bocht van je stuur, waar je net niet bij kan als je handen bovenop zitten? Juist ja, zo'n door je sponsor geleverde SRAM Red schakelhendel. Gelukkig zie de shifter hendel ook echter bewegen (die 4-5 pixels) in het bewuste fragment.

wictor

Bericht door wictor » zo mei 30, 2010 7:13 pm

Sterker nog: kijk eens naar de plek van Cancellera's rechter hand als hij de bocht in rijdt (net na het door RAI 10x herhaalde clipje).

Als ik mijn SRAM hendels zo beet hou kan ik zelfs met m'n ringvinger zonder probleem nog bij de shifter. :? Het geschreven commentaar is gewoon volkomen uit de duim gezogen.

Fast

Bericht door Fast » zo mei 30, 2010 7:27 pm

wictor schreef:Wat een bespottelijke onzin allemaal weer. En dan VOORAL het Cancellera filmpje.

't Is kennelijk gek dat hij wegrijdt op een typische tijdrit cadans, zijnde één van 's werelds beste tijdrijders. Dat 't voor een lange, onaerodynamische vent die enorm veel vermogen constant weg kan zetten ook volledig onlogisch is om als een debiel op de pedalen in de wind te gaan staan demarreren, ziet iedereen kennelijk ook over het hoofd.

Komen we bij filmpje 2: 'de handbeweging'. Tja... je komt uit een bocht, wilt wegrijden, en denkt: de weg is recht, ik kan harder. Wat zit er net voor de bocht van je stuur, waar je net niet bij kan als je handen bovenop zitten? Juist ja, zo'n door je sponsor geleverde SRAM Red schakelhendel. Gelukkig zie de shifter hendel ook echter bewegen (die 4-5 pixels) in het bewuste fragment.
Lijkt mij ook complete onzin, volgens mij schakelt hij en vervolgens knalt hij er vandoor. En laten we wel zijn, Cancellara is geen eendagsvlieg. Dan moet hij het destijds op zijn Cervelo ook al gehad hebben.
MIjn idee: de beste tijdrijder ter wereld maakt gebruik van het feit dat Boonen iets minder is, als je een tijdrijder een paar meter geeft, ga hem dan nog maar eens halen!
Trying is the first step towards failure.

Fast

Bericht door Fast » zo mei 30, 2010 7:29 pm

wictor schreef: één van 's werelds beste tijdrijders
Hier zijn we het niet eens, hij is al jaren de beste en juist daarom maakt hij de keuze voor het klassiekerwerk: nieuwe uitdaging.
Trying is the first step towards failure.

wictor

Bericht door wictor » zo mei 30, 2010 7:34 pm

Oh, dat wil ik helemaal niet tegenspreken, hoor.

Ik doelde meer dat 'zijn opvallende demarrages' helemaal niet zo opvallend zijn als je weet wat zijn achtergrond en kwaliteiten zijn.

(edit voor wat spelfouten...)

Plaats reactie