Eerste post, gelijk een vraag... (29-er voor lang en zwaar)

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Repelsteel

Bericht door Repelsteel » di jun 15, 2010 9:15 am

JJ schreef:
Repelsteel schreef:bidonhouders ... niet ECHT de moeite nemen zelf lichter te worden.... camelbag
Details... wel...

JJ
Goede argumenten. Doe ik het voor :D

Meeting lijkt mij altijd goed.

Gisteravond veel te lang naar Singular Swift zitten loeren... Wat verschrikkelijk mooi spul.
Hoe verschillen-overeenkomen de Swift en de SKM zich ten opzichtte van elkaar.
Ik bedoel dan vooral de rijeigenschappen en stijfheid.
Dan maar geen dragers monteren...

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » di jun 15, 2010 10:12 am

Singular rijdt super, maar heeft dus geen velgrem-optie. Dus dan zou je een andere rohloff moeten gaan gebruiken (ombouwen is volgens mij net zo duur).
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Repelsteel

Bericht door Repelsteel » di jun 15, 2010 11:20 am

Ik heb wat navraag gedaan en het zou rond de 200 euro moeten gaan kosten.
Vind ik acceptabel.
Ik heb alleen en naaf met massieve as en dus gewone asmoeren ipv een snelspanner.
Geloof niet dat de combinatie schijf/ massieve as geleverd is.
Weet niet of dat een probleem gaat worden.
Het wordt dan ook een externe shiftbox.

Voordat ik eventueel een Singluar aanschaf, moet ik uiteraard wel zeker weten dat de naaf om te bouwen is. Een nieuwe naaf kopen gaat mij te ver, dan maar geen Singluar.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » di jun 15, 2010 11:36 am

Ga anders eerst eens proefrijden op een KM, die zou perfect zijn voor erg grote mensen, asmoeren en velgremmen. De 29" wielen met dikke banden geven al aardig veel comfort, misschien dat je de voorvork kunt vervangen voor een verend exemplaar.

Succes
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

marten

Bericht door marten » di jun 15, 2010 11:48 am

Repelsteel schreef:Ik heb wat navraag gedaan en het zou rond de 200 euro moeten gaan kosten.
Vind ik acceptabel.
Als ik de prijslijst goed lees komt er ook nog een half uur arbeidsloon bij, en uiteraard een remschijf

Ik heb alleen en naaf met massieve as en dus gewone asmoeren ipv een snelspanner.
Geloof niet dat de combinatie schijf/ massieve as geleverd is.
Weet niet of dat een probleem gaat worden.
Het wordt dan ook een externe shiftbox.
.
Rohloff is gewoon een blokkendoos dus het kan,en deze combi's zijn af fabriek ook leverbaar . Voor downhill denken ze zelf
/Marten

Repelsteel

Bericht door Repelsteel » di jun 15, 2010 12:45 pm

sneeuwpop schreef:Ga anders eerst eens proefrijden op een KM, die zou perfect zijn voor erg grote mensen, asmoeren en velgremmen. De 29" wielen met dikke banden geven al aardig veel comfort, misschien dat je de voorvork kunt vervangen voor een verend exemplaar.

Succes
Met betrekking tot rijeigenschappen en stijfheid ben ik niet duidelijk geweest. Ik bedoelde te zeggen dat ik een stijf frame prettig vind. Kwa rijeigenschappen vind ik een redelijk snel sturende fiets wel prettig. Een verende vork heb ik al jaren niet meer. Als ik op een mtb stap met voorvering dan schrik ik altijd weer eventjes. Lijkt dan net of je fiets in elkaar zakt bij een kuil. Stap ik daarna weer op mijn eigen fiets, schrik ik ook weer...
Inderdaad moet ik gewoon eens proefrijden op een KM.
Misschien dat ik dan alsnog de naaf laat ombouwen. Heb wel ergens iets gelezen dat een KM niet echt super zou zijn voor een achterschijf ivm de beperkte stijfheid van de achterpad.
Dan zou een V brake in combi met mijn naaf weer logisch zijn.

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » di jun 15, 2010 5:35 pm

Tall Boy Bram schreef:Ja die staan er: Specialized Rockhopper (XL)
Herstel, die is dus gisteren verkocht...

Maarrrrrr.....!

Ik krijg de primeur voor NL, eind juni krijg ik de eerst 23" Rockhopper 2011 model binnen. De enige die voor NL beschikbaar is voor het mid season!

Dussssss, eind juni is het zover, dan krijgt ik de zwart met gouden Rockhopper binnen.

TBB

Oz

Bericht door Oz » di jun 15, 2010 8:47 pm

De lengte van de berijder zegt weinig tot niet of de framemaat behalve dan dat een grotere berijder een grotere maat zal hebben.

De been- en binnenbeenlengte gecombineerd met de zitlengte én het soort rijder (sportief/tour/marathon/etc.) zal de framemaat bepalen.

Ik ben 1,92 maar heb nog nooit een 22" gehad. Zelfs de meeste 20" modellen zijn voor aan de grote kant. Ik heb relatief lange benen en dus een relatief kort lijf. Daardoor mag de zit (van punt zadel tot hart balhoofdsbuis (gemeten bovenop de stuurpen) niet te lang zijn. M'n Epic is een L en m'n Salsa ook. M'n Brodie is een custom-M+ (tussen M en L) en is center-top zitbuis gemeten een 19".

Gezien je gewicht valt er wel het nodige af. Zelf ben ik ook niet erg licht (95Kg) en ik moet dus ook oppassen. Scandium (of ander dunwandig alu), carbon en dunwandig staal zou ik dus buiten beschouwing laten. Ik zou inderdaad eens kijken naar een Ventana (El Chiquillo) of een ander robuust alu frame. Eventueel een mooi custom stalen frame. Bijvoorbeeld IF Bikes maakt custom stalen frames rekening houdende met je gewicht en je rijgedrag. Als centen geen issue is wellicht customTi maar dat zit wel in een anere budgetrange...

Suc6!

Oz

yo-eddy

Bericht door yo-eddy » vr jun 18, 2010 10:18 am

@repelsteeltje

Ik ben ook een redelijk grote "sloper" 198cm bij 95kg en rij ook een 29er Rohloff (custom Groovy uit de US). Een paar tips voor onderdelen die wel heel blijven (bij mij ;) )

- Thomson stuur en zadelpen
- King balhoofd en voornaaf
- Rohloff (is idd geweldig sterk!!)
- Wielen laten spaken bij Ernie Frieke (bikeboosting) niet de goedkoopste maar wel extreem goed (kies voor de dikste spaken die hij aanbiedt)
- Baan ketting
je kunt zo een redelijk trouble free fietsje bouwen, een beetje met "gevoel" fietsen help ook aanzienlijk.

suc6

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » vr jun 18, 2010 1:37 pm

yo-eddy schreef:Ik ben ook een redelijk grote "sloper"
Dat is zachtjes uitgedrukt voor de man die ooit bij Bert Boom op de Shimano stand in de Fietsrai een zak vol gebroken trapassen inleverde voor garantie. Ik geloof dat het er ongeveer 25 waren... :shock:

TBB

yo-eddy

Bericht door yo-eddy » vr jun 18, 2010 2:49 pm

Tall Boy Bram schreef:
yo-eddy schreef:Ik ben ook een redelijk grote "sloper"
Dat is zachtjes uitgedrukt voor de man die ooit bij Bert Boom op de Shimano stand in de Fietsrai een zak vol gebroken trapassen inleverde voor garantie. Ik geloof dat het er ongeveer 25 waren... :shock:

TBB
Ook hier zijn we ouder en milder geworden voor onze mooie spulletjes :D ............. Bert vond 't niet leuk trouwens ;)

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » vr jun 18, 2010 4:00 pm

yo-eddy schreef:Bert vond 't niet leuk trouwens ;)
En ook dat was weer zachtjes uitgedrukt....

BB was not amused!

TBB

Repelsteel

Bericht door Repelsteel » za jun 26, 2010 9:59 pm

25 trapassen gesloopt... tsss...
Jij bent een grotere slopert dan ik. :lol:

Ik neig steeds meer richting de KM. (multifunctioneel, bewezen kwaliteit)
Misschien wil Hilco eens een ritje met mij maken door de bossen van Apeldoorn?

Heren bedankt voor al jullie input, erg gewaardeerd.

Pieter!

Bericht door Pieter! » zo jun 27, 2010 9:17 pm

JJ schreef:Ja, ik ben ontslagen, dus ik heb wat tijd over soms
Ai, dat klinkt beroerd :cry:

repelsteel schreef:Oh ja, over gewicht gesproken...Waarom schroeven mensen bidonhouders op hun fiets, terwijl ze niet ECHT de moeite nemen zelf lichter te worden, maar wel een vermogen uitgeven om de lichtst mogelijk onderdelen te monteren?
Ah! Een favoriet onderwerpje van me. Ik begrijp er ook niets van. Op een racefiets is een bel (van 10 gram) te zwaar, net als spatbordjes (200 gram?). Ook een klein LED-lampje achter (laten we zeggen 50 gram?) is kennelijk veel te zwaar. Terwijl de gemiddelde zondagsrijder toch gauw een kilootje of 10, 15 aan "welvaart" meezeult, in de vorm van een sportieve "bierspoiler" en billen die zich aan weerskanten over het racezadel 'stulpen'. :shock:

Volgens mij komt het neer op de woorden "cool", "stoer" en dergelijke. Een bel is niet stoer, en spatborden zijn ook niet stoer. Liever zeiknat met een modderstreep van je bilnaad tot je kruin, dan dat je vrienden je zouden betrappen met een spartbord op je fiets (ik heb het over racefietsen hier, ATB's gaan de modder in en daar wordt je per definitie 'dirty' van). Een bagagedragertje is het toppunt van fout in hun ogen. Vandaar dat de meeste fietsers liever een dag lang zweten met een rugzak op, dan dat ze een dragertje of zelfs een zadeltas zouden monteren. Gelukkig trek ik mij zelf sinds mijn 16e niet meer zo heel vel aan van wat andere mensen 'cool' vinden, dus ik lach me slap !

[off topic]
Mijn andere sport is hardlopen, daar heb je ook rare ideeën hoor. Rekken en strekken bijvoorbeeld (met veel ritueel uitgevoerd). En ook een leuke zijn de waterflesjes van de dames. Ga je bij + 10 graden celcius in slakkentempo 3 kilometer "hard"lopen, dan móet er een flesje water mee. Na de eerste bocht wordt daar al uit gelurkt.........In de sportschool herken je ze ook zo, na 1 minuut spinnen moet er al water worden gedronken :lol: :lol: [/off topic]

Repelsteel

Bericht door Repelsteel » di jun 29, 2010 8:37 pm

Zojuist mijn binnenbeen lengte opgemeten.
Ik kom op 87 cm, maar aangezien ik het alleen zonder hulp heb opgemeten kan ik iets afwijken. (boek tussen de billen, rolmaat toestand...)

Mijn huidige Specialized is 52cm, maar deze is eigenlijk te klein. Mijn zadelpen staat behoorlijk ver uit. Heeft al een paar pennen gekost. Huidige Thomson Elite blijft heel.
Stuurpen is 130mm lang en ik zou wel wat gestrekter willen zitten.

22" KM?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jun 29, 2010 10:52 pm

Repelsteel schreef:(boek tussen de billen, rolmaat toestand...)
Zulke dingen doe je idd het best alleen :D

Dat is 13cm minder dan wat ik aan cm's heb (hehe). Ik zou eerst een keer proefrijden voor dat je tot aanschaf over gaat.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

mateis

Bericht door mateis » wo jun 30, 2010 5:28 pm

Holy inseam... Een meter!? :shock:

OT-2/hap:
Spatborden, bellen, verlichting en dragers zijn gebonden aan twee tresholds:
1. eerst heb je de 'gewone recreatieve fietser'. Die kan op zijn fiets monteren wat hij wil.
2. daarna wordt een bepaalde grenswaarde aan coolheid overschreden en mogen al die accesoires niet meer op de fiets. Tijd voor koersimitatie; doe zoals de profs tijdens de koers doen.
3. daar blijven de meeste mensen steken, maar als je de volgende grens over gaat en elke scheet van het peloton volgt, dan doe je de profs na zoals ze trainen. Dus monteer je handige zaken als spatborden, bellen, etc.

Heb je al een nieuwe fiets, Repelsteel? ;)

bettes

Bericht door bettes » wo jun 30, 2010 7:33 pm

Repelsteel schreef:Zojuist mijn binnenbeen lengte opgemeten.
Ik kom op 87 cm, maar aangezien ik het alleen zonder hulp heb opgemeten kan ik iets afwijken. (boek tussen de billen, rolmaat toestand...)

Mijn huidige Specialized is 52cm, maar deze is eigenlijk te klein. Mijn zadelpen staat behoorlijk ver uit. Heeft al een paar pennen gekost. Huidige Thomson Elite blijft heel.
Stuurpen is 130mm lang en ik zou wel wat gestrekter willen zitten.

22" KM?
87cm is niet echt enorm moet ik zeggen. Ik zit met mijn 88cm best dicht in de buurt en bij mij heeft een profi fietsmeting opgeleverd dat ik een 57cm frame moet hebben...

Ik rij zelf op mijn bike altijd op een 17 of een 18" maar ik hou van korte bikes! Een 22" voor die beenlengte lijkt met best wel onhandig... Dus proefrijden met die hap!

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Repelsteel

Bericht door Repelsteel » wo jun 30, 2010 11:22 pm

Ik denk dat ik mezelf verkeerd opgemeten heb. (dat excuus is vaker gebruikt in een wat romantischer setting vermoed ik...)
Mijn huidige fiets is een Specialized van 20,5 inch en ik denk dat die eigenlijk veel te klein is.
Daarbij heb ik een 29er fixed gear fiets gebouwd, dus ook het frame naar eigen smaak in elkaar gebakken.
Dat is een 71cm frame geworden en de zadelpen steekt zeker 10cm uit.
Zonder problemen kan ik daar op fietsen. 71+10+zadel en crancklengte zijn al meer dan 87 cm lijkt mij.
Bij nader inzien lijkt mij daarom 87 cm binnenbeen lengte te "voorzichtig".
Ik zal binnenkort eens hulp inroepen bij het meten... mijn beenlengte bedoel ik...

Proefrijden is inderdaad wel het beste. Wanneer is er een groep 29ers bij elkaar in het wild te bewonderen?

Bedankt voor alle reacties.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do jul 01, 2010 6:20 am

Repelsteel schreef:71+10+zadel en crancklengte
Now we're talking :) Mijn zadel staat van center trapas-bovenkant zadel tussen de 87 en 89 cm. Jij zit dus op 85-86cm. Met 87cm binnenbeen lengte ga je daar niet op kunnen fietsen :)
Repelsteel schreef:Proefrijden is inderdaad wel het beste. Wanneer is er een groep 29ers bij elkaar in het wild te bewonderen?
Goeie vraag! Ik denk dat het NK Singlespeed in Reek een goed moment zal zijn om er een paar tegen te komen. En we moeten inderdaad ook weer een keer echt een keer meeten!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Repelsteel

Bericht door Repelsteel » do jul 01, 2010 10:19 am

Inderdaad!
Net even snel mijn fietsen opgemeten.
De eigenbouw fixedgear zit op 87cm en mijn mtb op 86cm.
Waarschijnlijk iets niet goed gedaan met meten.
Ik zal er bij zijn bij het NK (mits mijn zwangere vrouw geen roet in het eten gooit).

Repelsteel

Hebbum!

Bericht door Repelsteel » wo aug 25, 2010 10:33 pm

Ik ben sinds 5 augustus de trotse bezitter van een SKM! JJ Bedankt!
Eerste indruk... TANK!
Tweede indruk... TANK!
Derde indruk... raar stuur eigenlijk, beetje korte zit ook... Weinig gehobbel, stuurt scherper dan ik dacht, voelt zwaarder naast de fiets dan er op.

Heb dus mijn stuur/stuurpen combo van mijn Specialized af gehaald en op de KM gezet.
Zitpositie werd een stuk gestrekter (130mm pen) met een smaller stuur.
Dit verpeste eigenlijk voor een groot deel het specifieke gevoel van de fiets.
Orginele spullen zitten er nu weer op en ik ben weer blij!
Heb de barends wel tussen handvatten en remgrepen geplaatst.
Klinkt gek en zo ziet het er ook uit, maar het bevalt mij super.

Ik merkte dat ik met deze stuur/fiets combinatie weer ouderwets stoepie op stoepie af begon te rijden, onder het slaken van (zachte) motor geluiden. Erg kinderachtig allemaal, maar het omschrijft het beste het gevoel wat deze fiets bij mij op roept.
Ik "snapte" op papier het 29er concept al, maar nu dus ook in de praktijk.
Onwaarschijnlijk, hoe eenvoudig je door mul zand ed heen walst. Krijg er gewoon schik in door dikke prut heen te stampen.
Etalage ruit check is ook met goed gevolg gepasseerd. Geen kinderfietsen looks meer voor mij.

Een punt wat ik nog nooit heb gelezen tav dit concept en wat mij wel op valt is hoe snel en grondig vies je word.
Op een 26er wordt je lang niet zo snel goor!
In mijn ogen een extra feature in het voordeel van de 29er... Misschien dat JJ snapt waar dat vandaan komt...

Ik hoop er bij te zijn de 12de.

Repelsteel

Bericht door Repelsteel » wo aug 25, 2010 10:40 pm

JJ schreef:
Repelsteel schreef:71+10+zadel en crancklengte
Now we're talking :) Mijn zadel staat van center trapas-bovenkant zadel tussen de 87 en 89 cm. Jij zit dus op 85-86cm. Met 87cm binnenbeen lengte ga je daar niet op kunnen fietsen :)
Repelsteel schreef:Proefrijden is inderdaad wel het beste. Wanneer is er een groep 29ers bij elkaar in het wild te bewonderen?
Goeie vraag! Ik denk dat het NK Singlespeed in Reek een goed moment zal zijn om er een paar tegen te komen. En we moeten inderdaad ook weer een keer echt een keer meeten!

JJ
Je hebt proefgereden op mijn KM en ik moest bij thuiskomst dus inderdaad het zadel 2 cm laten zakken.
Zou dus een binnenbeen lengte van 98cm moeten hebben.
Omslachtige en dure manier van meten...

Repelsteel

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do aug 26, 2010 1:15 pm

Ik heb binnenbeen 99.5, bij 1m94.
Tot 2m00 ben ik gewoon niet onder de indruk, moet een XL normaal wel passen. Tenzij benen ruim langer dan de mijne. Een 20" vind ik geen XL, hoe lang hij ook is.

Met kortere benen (of langere armen) echter, heb je waarschijnlijk een langere zit. Daar zijjn langere stuurpennen voor beschikbaar.

Zelf zit ik met mijn zadel vrij ver naar voren (ondanks lange bovenbenen), waardoor ik toch nog redelijk wat stuurpen over. Vooral door de niet-rechte sturen overigens.
Zadelpositie maakt nog het meeste uit voor hoe lang je frame en stuurpen moeten zijn, daar zit meerdere framematen verschil tussen.

Volgens mij is een zwaar staal frame sneller dan een licht alu frame, door de stijfheid.
Ik ben blij met de KM, maar de spartaansere Redline Monocog (21" ipv feitelijk 23.4" KM) lijkt nog wat stijver en toch comfortabeler. Zwaarder ook, een ons aan staal ofzo.

Plaats reactie